بلاگ امداد خودرو در تبریز

همه چیز در مورد سیستم برق خودرو

همانطور که می دانید یکی از مهمترین بخش های خودرو سیستم برق آن است. در صورتی که سیستم برق ماشین شما به درستی کار نکند با مشکل مواجه خواهید شد. سیستم برق ماشین از پیچیده ترین و گسترده ترین قسمت های این وسیله است که از باز شدن در ماشین تا زمانی که ماشین را کامل خاموش کنید فعال شده و مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله از سری مقاله های امداد خودرو در تبریز می خواهیم در مورد این سیستم با هم صحبت کنیم.

سیستم برق خودرو

صنعت خودروسازی، روز به روز در حال پیشرفت است. قطعات سخت افزاری و نرم افزاری به روز و جدیدی به ماشین ها اضافه می شود؛ حتی امروزه برخی از ماشین ها مجهز به سیستم کامپیوتری هستند که در صورت بروز هر گونه مشکل در سیستم برقی خودرو، شما حتی نمی توانید ماشین خود را روشن کنید.

سیستم برقی ماشین به پنج قسمت تقسیم می شود:

تولیدکننده برق

دینام در ماشین های قدیمی و آلترناتور در ماشین های جدید کار تولید برق را بر عهده دارند. ابتدا موتور نیرو را تولید می کند، سپس این نیرو از طریق یک تسمه به آلترناتور یا دینام منتقل می شود. در نهایت این قطعه آن نیرو را به نیروی برقی 12 ولتی تبدیل کرده و به ذخیره کننده برق منتقل می کند. این کارکرد دینام است.

ذخیره کننده برق

در صورتی که موتور خاموش باشد، برق ماشین شما توسط باتری تامین خواهد شد. به عبارتی، برقی که در زمان روشن بودن ماشین تولید شده است، به باتری منتقل می شود و باتری آن را ذخیره می کند تا در نبود موتور ماشین، به مصرف کننده های برق مانند رادیو، شیشه بالابر، فلاشر، چراغ ها، استارت، برف پاک کن و ... برساند. باتری ها کارکرد مشابهی دارند و دارای یک قطب مثبت و یک قطب منفی هستند. یکی از مواردی که ایجاد مشکل در آن رایج است همین باتری است که از خدمات امداد خودرو در تبریز برای مواقع خالی شدن باتری، امداد باتری در تبریز می باشد.

امداد خودرو در تبریز

توزیع کننده برق

سیم های روکش داری که وظیفه توزیع برق را بر عهده دارند، انواع مختلفی دارند. معمولا برای بهتر شناخته شدن، داخل یک لوله پلاستیکی قرار گرفته یا با استفاده از چسب مخصوصی که نام آن چسب برق است به هم وصل می شوند.

کنترل کننده برق

کنترل کننده برق شامل دکمه هایی است که در مسیر توزیع کننده برق هستند. این کنترل کننده ها وظیفه ی ایجاد محدودیت در مصرف برق را بر عهده دارند و شما با استفاده از کنترل کننده ها تصمیم می گیرید که شدت و سرعت مصرف برق را کنترل کنید.

مصرف کننده برق

چراغ های داخل و خارج ماشین، استارت، کولر و فن، رادیو، ضبط و ... از جمله مصرف کننده های برق هستند.

عیب یابی در سیستم برق خودرو

عیب یابی و حل مشکل سیستم برق خودرو چند روش دارد. مثلا اولین موردی که اشاره به مشکل در سیستم برقی ماشین شما دارد، مشکل در سیستم روشنایی یا نوسان در قسمت های برقی ماشین است. در صورتی که به چنین مشکلی برخوردید، اول جعبه فیوز خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید سالم هستند. گاهی مشکل برق خودرو فقط با یک عوض کردن فیوز برطرف می شود.

همچنین از دیگر علت های وجود مشکل در سیستم برقی شما، دینام یا نحوه ی سیم کشی است؛ خرابی باتری یا حتی کم کاری آن می تواند در کارکرد سیستم برقی اختلال ایجاد کند. گاهی دینام سالم است اما پارگی در تسمه دینام می تواند فرآیند تولید برق را به اختلال دچار کند.

خرابی یا سولفاته شدن اتصالات باتری از دیگر مشکلاتی است که می تواند در سیستم برق خودرو اختلال ایجاد کند. در این شرایط، حتی اگر دینام به درستی کار کند باز هم برق به درستی در باتری ذخیره نخواهد شد. مخصوصا در باتری های اسیدی، به هم خوردن تعادل میزان آب و اسید هم می تواند عملکرد باتری را با مشکل مواجه کند.

امدادخودرو در تبریز

اهمیت برق خودرو

سیستم برق ماشین، همان سیستمی است که از زمانی که سوار ماشین می شوید تا لحظه ی پیاده شدنتان، با شما خواهد بود. در نتیجه این سیستم به کارکرد درست سایر قطعات هم کمک می کند. شما وقتی در ماشین را با دزدگیر باز می کنید، باتری ماشین فعال می شود و به دنبال آن فیوزها، چراغ راهنما و دیگر قسمت های مربوط به سیستم دزدگیر روشن خواهد شد که عملکرد درست همه ی آنها به سیستم برقی شما برمی گردد. از طرفی وقتی شما قصد روشن کردن ماشین خود را داشته باشید، سیستمی به نام ایموبلایزر فعال خواهد شد تا سوئیچ شما صحت سنجی شود. با استارت زدن شما، ماشین روشن می شود و اطلاعات سوئیچ شما به کامپیوتر ماشین ارسال می شود که همه ی اینها باز هم با سیستم برقی ماشین انجام خواهد شد. پس از روشن شدن ماشین، برق ماشین به چراغ ها، چراغ های هشدار و سیستم صوتی هدایت می شود. با این تعاریف می توان نتیجه گرفت سیستم برق، مانند خونی در رگ های ماشین شماست که با روشن کردن ماشین به تمام بخش های ماشین می رسد و باعث راه اندازی و کارکرد ماشین شما خواهد شد. دلیل اینکه به عنوان یک نیروی امداد خودرو در تبریز همیشه به مراقبت از سیستم برق ماشین تاکید می کنیم همین است. شما بدون برق قادر به ادامه حرکت نخواهید بود.

کارکرد سیستم برق

سیستم برق ماشین وظایف مختلفی را بر عهده دارد که از مهمترین کاربردهای آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

فعالیت دزدگیر

روشن شدن چراغ های ماشین

روشن شدن چراغ های خطر و راهنما

بالا و پایین کشیدن شیشه ی ماشین

بوق زدن

روشن کردن چراغ داخل کابین

پخش صدا، ضبط و رادیو

برف پاک کن

استارت

سوئیچ خودرو

سیستم سرمایشی و گرمایشی

از جمله مواردی بودند که برای کارکرد صحیح خود به برق نیاز دارند.

قسمت های تشکیل دهنده ی سیستم برق ماشین

قطعات برقی ماشین به دو دسته تقسیم می شوند:

1.قطعاتی که نقش تامین برق ماشین را بر عهده دارند. مانند دینام، تسمه دینام، موتور، باتری و ...

2.قطعاتی که نقش مصرف برق ماشین را بر عهده دارند. انژکتور، کامپیوتر، چراغ ها و ...

همه چیز درباره سیستم برق خودرو

تولید کننده برق ماشین

همانطور که گفتیم، دینام وظیفه ی تولید برق را بر عهده دارد. منبع برق ماشین شما باتری است؛ یعنی باتری ذخیره ی برق را بر عهده دارد. کوئل ماشین برق تولید شده را جهت استفاده برای شمع و جرقه تقویت می کند. سپس دلکو کار قطع و وصل کردن جریان برق را بر عهده دارد؛ به عبارتی برق تقویت شده توسط کوئل را بین شمع ها توزیع می کند. بعد از این مرحله شمع جرقه را برای ایجاد احتراق و حرکت تقویت می کند. مدارهای الکتریکی هم وظیفه ی سیستم بندی سیستم برق رسانی را بر عهده دارد. آفتامات هم ولتاژ تولیدی دینام را منظم می کند. همچنین فیوز وظیفه ی حفاظت از سیستم برق خودرو، در برابر آسیب های ممکن از اتصالی ها یا افزایش بیش از حد جریان عبور برق را بر عهده دارد. در نهایت کنترل کننده ها وظیفه ی قطع و وصلی جریان برق را در بخش های مختلف اتومبیل بر عهده داشته و در مرحله ی آخر سوکت ها رابط بین مصرف کننده ی برق و سیم ها هستند.

سخن پایانی

ممنون که تا اینجا با این سری از مقاله های امداد خودرو در تبریز با ما همراه بودید. در این مثاله سعی کردیم همه چیز در مورد سیستم برق خودرو را شرح دهیم. مزایا، اهمیت، نحوه ی کارکرد و قطعات آن را به زبان ساده توضیح دهیم. امیدواریم که در این مرحله موفق بوده باشیم.

نظرات (0)

هنوز نظری ارسال نشده است

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید )
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

توده کلمات

یدک کش خودرو در تبریز

امداد خودرو تبریز ارس

امدادخودروتبریز

یدک کش ارس در تبریز

خودرو بر تبریز

جرثقیل در تبریز

یدک کش در تبریز و حومه

ارس یدک کش

ارس یدک کش

© 1401 - حقوق مادی و معنوی سایت متعلق به مالک سایت میباشد . طراحی سایت و بهینه سازی : شرکت طراحان جوان تبریز https://www.tabriz118.com/