بلاگ امداد خودرو در تبریز

علت خرابی دینام + علائم خرابی دینام | امداد خودرو در تبریز

دینام یک قطعه ی مهم و حیاتی در خودروها محسوب می شود. این دستگاه وظیفه تولید جریان الکتریکی مشخصی برای تامین انرژی قطعات و باتری خودرو را بر عهده دارد. همانطور که در مقاله ی پیشین در مورد وظیفه ی دینام ماشین صحبت کردیم، دینام انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می کند و در نتیجه نیروی لازم برای کارکرد قطعات را فراهم می کند. در صورتی که علائم خرابی دینام را مشاهده کردید، بدانید قطعات الکتریکی ماشین، برای تامین انرژی و کارکرد خود باید متکی به باتری باشند. اما باتری آنقدر قوی نیست که بتواند انرژی تمامی قطعات را با هم تامین کند. پس می توانید درک کنید وجود دینام در ماشین چقدر حیاتی خواهد بود و علت خرابی دینام بر کارکرد قطعات دیگر هم تاثیر می گذارد. با امداد خودرو در تبریز ارس همراه باشید تا با هم در مورد علائم خرابی دینام صحبت کنیم.

شایع ترین علت خرابی دینام ماشین

معمولا وقتی مشکل برق رسانی در ماشین مشاهده می شود، اولین علت و قطعه ی که به ذهن همه می رسد، خرابی باتری خواهد بود. در نتیجه وقتی اقدام به شارژ باتری یا تعویض آن می کنید. اما بعدا می بینید مشکل همچنان باپرجاست و اینجاست که میفهمید مشکل در اصل از خرابی دینام بوده نه باتری. علت خرابی دینام، پنج علت اصلی عمده را شامل می شود.

1.کهنه شدن دینام

طول عمر متوسط دینام 5-8 سال است. اگر از این مدت زمان گذشته و مشکلات برقی دارید، کهنه شدن علت خرابی دینام شما است. به عبارتی اگر در سیستم برق رسانی ماشین خود اختلالی مشاهده می کند از علائم خرابی دینام ماشین محسوب می شود. دینام فرسوده شده است و باید تعویض شود.

احتمالا حالا بین باتری و دینام شک دارید. در این شرایط باید به باتری خود توجه کنید. عمر مفید یک باتری 2-5 سال است. البته این مسئله به شرایط آب و هوایی که در آن زندگی می کنید هم ربط دارد. اگر در مناطق گرمسیری زندگی می کنید، باتری معمولا قبل از 2 سال از کار خواهد افتاد. اما گرما روی دینام تاثیری ندارد.

2.مشکل سیستماتیک و رایانه ای

ماشین های جدید با سیستم رایانه ای ECU تولید می شوند؛ این سیستم تمامی قطعات و اجزای ماشین را مدیریت می کند. در صورتی که سیستم ECU شما مشکلی داشته باشد، از شارژ درست دینام جلوگیری می کند. این مسئله حتی در مواقعی که دینام سالم است و مشکلی ندارد هم صدق می کند.

3.مشکل سیم کشی

همانطور که می دانید، تعداد زیادی سیم در ماشین شما کارگذاری شده اند که وظیفه ی انتقال نیرو به دینام را بر عهده دارند. اگر سیم کشی خودرو شما دچار مشکل باشد، سیم ها خراب، فرسوده یا پاره شده باشند می توانند روی کارکرد درست دینام تاثیر بگذارند و دینام هم نتواند به درستی باتری ماشین را شارژ کند.

4.خرابی فیوزها

به گزارش امداد خودرو در تبریز ارس، وسایل نقلیه، برای کارکرد درست و مناسب دینام از فیوز استفاده می کنند. فیوزها به مرور زمان، مخصوصا زمانی که موج برق شدیدی از آنها عبور می کند، منفجر می شوند. در صورت انفجار فیوز، دینام نمی تواند به درستی باتری ماشین را شارژ کند. اگر دینام شما مشکل دارد و هیچ کدام از علائم خرابی دینام قبلی را که ذکر کردیم مشاهده نکردید این بار وقت آن است سری به فیوز بزنید. در دفترچه راهنما، فیوز را پیدا کرده و به کمک آن بررسی کنید تا مبادا سوخته باشند.

5.شکستگی تسمه یا پولی

دینام برای تولید انرژی الکتریکی و جریان برقی، از نیروی مکانیکی یک پولی و تسمه استفاده می کند. یکی از علائم خرابی دینام می تواند فرسوده شدن یا شکستن پولی یا تسمه شما باشد. تسمه دینام چندان بادوام نیست و عمر مفید زیادی هم ندارد. در نتیجه برای بررسی علت خرابی دینام می توانید تسمه را هم بررسی کنید. هرکدام که آسیب ببیند، می تواند جریان تولید انرژی مکانیکی را قطع کند.

علائم خرابی دینام

علائم خرابی دینام

نشانه هایی که می گویند مشکل از خرابی دینام است.

1.روشن شدن چراغ هشدار دینام

چراغ دینام، یکی از انواع چراغ های خودرو است که در مقاله ی قبلی در مورد آن صحبت کردیم. ساده ترین نشانه ای که می گوید سیستم شارژ ماشین شما در مشکل است، روشن شدن چراغ دینام است. حالا دیگر اکثر ماشین ها چراغ دینام دارند؛ و با روشن شدن آن می توانید به راحتی اختلال در دینام را بفهمید.

برخی دیگر از ماشین ها که چراغ اختصاصی دینام ندارند،از همان چراغ باتری یا چراغ چک موتور برای مشکلات دینام استفاده می کنند. برخی دیگر از ماشین ها از کلمه ی GEN یا ALT برای نشان دادن مشکل در دینام استفاده می کنند که مخفف کلمات ژنراتور یا آلترناتور است.

این چراغ هشدار معمولا به قسمت رایانه ماشین شما وصل است و خروجی ولتاژ دینام شما را کنترل خواهد کرد. اگر خروجی دینام، از حد تعیین شده و مجاز بالاتر یا پایینتر رود، این چراغ روشن می شود. اما اگر دچار مشکل شده و مخصوصا این مشکل جدیدا ایجاد شده باشد، چراغ چشمک می زند؛ اما اگر مشکل جدی تر باشد همچنان روشن می ماند.

به توصیه امداد خودرو در تبریز ارس، بهتر است بدانید خروجی دینام سالم، ولتاژی بین 13 تا 14.5 ولت وخواهد داشت.مخصوصا اگر استفاده از برق بیشتر شود، مثلا چراغ جلو، رادیو و برف پاک کن روشن باشد دینام باید کارکرد بیشتری داشته باشد تا ولتاژ لازم برای تامین برق این قطعات را فراهم کرده باشد.

2.کم نور یا پرنور شدن چراغ ها

از آنجایی که دینام سیستم الکتریکی و برق ماشین را تامین می کند، کم نور یا پرنور شدن چراغ ها، یا حتی چشمک زدن آنها هم یکی دیگر از علائم خرابی دینام محسوب می شود. چراغ داشبورد، رادیو یا سرعت سنج ممکن است ناگهانی از کار بیفتد، یا به طرز غیرمعمولی، روشنتر از حد معمول خود باشد؛ یا قطع و وصلی داشته باشد.

3.صداهای غیرعادی ماشین

ماشینها صداهای زیادی تولید می کنند. اگر خاطرتان باشد در مقاله صداهای غیرعادی ماشین، در مورد انواع صداهای عادی و غیرعادی ماشین صحبت کردیم. برخی از این صداها نرمال محسوب می شوند؛ اما برخی دیگر نشانه ی هشدار هستند.

در صورت بروز مشکل در دینام ماشین، صدای ناله مانند یا غرغر از ماشین شنیده می شود. تسمه دینام، با پولی میل لنگ، دینام را راه اندازی و شروع به کار می کنند. کارکرد این دو وسیله به این صورت است که پولی دینام دو الی سه برابر سریعتر از پولی میل لنگ می چرخد، در نتیجه نیروی لازم در سرعت های پایین تر را فراهم می کند.

اگر حرکت پولی دینام با تسمه هماهنگ نباشد، بلبرینگ فرسوده باشد، صدای غرغر و ناله از ماشین شنیده می شود.

علت خرابی دینام

4.بوی آزاردهنده

اگر دینام شما داغ کند، بیش از حد کار کند، باعث ایجاد مشکلاتی در سیستم الکتریکی ماشین خواهد شد و در نتیجه بوی نامطبوعی از ماشین به مشام خواهد رسید.

همانطور که می دانید، تسمه دینام به صورت مستمر در حالت کشیدگی قرار دارد و نزدیک به موتور جایگذاری شده است، با گذشت زمان هر چه تسمه فرسوده تر شود یا بیش از حد کار کند، بوی سوخته ی نامطبوعی از خود تولید می کند. البته گاهی این بوی سوختگی، از مشکل در سیم های دینام هم به وجود می آید. اما اگر به موقع اقدام نکنید دینام هم دچار فرسودگی و خرابی خواهد شد.

5.خاموشی پی در پی موتور، یا اختلال در استارت خوردن ماشین

این دو مشکل، می تواند به دلایل زیادی ایجاد شود. اما مهمترین این علائم، می تواند خرابی دینام باشد. اگر دینام فرسوده شده باشد، توان شارژ باتری را نخواهد داشتدر نتیجه قدرت کافی برای روشن کردن ماشین را هم نخواهد داشت و اتفاقی که می افتد خاموش شدن ماشین در ابتدا یا حتی خاموش شدن ماشین حین حرکت است.

البته استارت نخوردن ماشین، تنها علت خرابی دینام نیست. اگر خودرو پس از روشن شدن خاموش می شود، یعنی شمع ماشین نمی تواند برق کافی از دینام دریافت کند تا توان روشن نگه داشتن موتور را داشته باشد.

رانندگی با دینام خراب

شاید جای سوال باشد، بعد از خرابی دینام، چه مدت می توان رانندگی کرد و چه قدر وقت داریم تا برای تعمیر اقدام کنیم؟ می توانید با دینام خراب رانندگی کنید. اما اگر به موقع اقدام نکنید و مشکل دینام را برطرف نکنید باتری و در نتیجه سایر قطعات ماشین آسیب می بینند و در نتیجه نه تنها کارکرد ماشین دچار مشکل می شود، بلکه طول عمر مفید ماشین هم کاهش می یابد. در نهایت به جای هزینه ی یک دینام، قدر یک ماشین کامل هزینه خواهید کرد!

به نظر شما، برای پیشگیری از خرابی دینام و افزایش طول عمر دینام چه کارهایی می توان کرد؟

نظرات (0)

هنوز نظری ارسال نشده است

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید )
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

توده کلمات

یدک کش خودرو در تبریز

امداد خودرو تبریز ارس

امدادخودروتبریز

یدک کش ارس در تبریز

خودرو بر تبریز

جرثقیل در تبریز

یدک کش در تبریز و حومه

ارس یدک کش

ارس یدک کش

© 1401 - حقوق مادی و معنوی سایت متعلق به مالک سایت میباشد . طراحی سایت و بهینه سازی : شرکت طراحان جوان تبریز https://www.tabriz118.com/