بلاگ امداد خودرو در تبریز

شرایط گرفتن و قیمت معاینه فنی ماشین 1402 + امداد خودرو در تبریز

همانطور که می دانید در سالهای اخیر، داشتن معاینه فنی برای کلیه خودروها الزامی شده و تمامی خودروهایی که عمر استفاده ی آنها بیشتر از 4 سال باشد ملزم به داشتن معاینه فنی هستند. در صورت نداشتن گواهی معاینه فنی خودرو یا اتمام اعتبار آن، خودرو شامل جریمه خواهد شد. در مقاله ی قبلی از امداد خودرو در تبریز در مورد اینکه معاینه فنی خودرو چیست و چرا الزامیست صحبت کردیم. حالا می خواهیم در مورد اقدام به گرفتن این گواهی صحبت کنیم و در پایان، قیمت معاینه فنی ماشین 1402 رو شرح دهیم.

شرایط گرفتن معاینه فنی ماشین

طبق اعلام پلیس راهنمایی و رانندگی، ماشین هایی که هرکدام از ایرادات زیر را داشته باشند، شامل گواهی معاینه فنی نخواهند شد.

هرگونه نقص و ایراد فنی در ماشین

هرگونه تغییر در نمای ظاهری ماشین

دود بیشتر از حد استاندارد

هرگونه ایراد در چراغ ها

هرگونه تغییر در اندازه روشنایی و رنگ مجاز چراغ ها

هرگونه صدای اضافی در ماشین

عدم تعادل و تنظیم چرخ ها

یکی از مهمترین راهکارهایی که برای کاهش آلودگی هوا توسط پلیس راهور انجام می شود، الزام خودروها به معاینه فنی است و تمامی رانندگان ملزم هستند به یکی از شعب معتبر و معرفی شده مراجعه نموده و نسبت به گرفتن معاینه فنی اقدام نمایند. در غیر اینصورت، هزینه ی هر روز رانندگی در سطح شهر با خودروی بدون معاینه فنی، 50-100 هزار تومان است. حالا به عنوان امداد خودرو در تبریز از شما سوال می پرسیم: داشتن معاینه فنی به صرفه تر  و ایمن تر نیست؟ البته که چکاپ دوره ای خودرو هم به ایمن بودن ماشین شما، افزایش طول عمر مفید ماشین و همچنین دریافت راحت گواهی معاینه فنی کمک می کند.

امداد خودرو در تبریز

کدام ماشین ها باید معاینه فنی داشته باشند؟

اگر کارکرد ماشین شما بیشتر از 4 سال بوده یا ماشین دست دومی خریداری کرده اید که بیش از 4 سال عمر کرده است ملزم به داشتن گواهی معاینه فنی خواهید شد. اما برای دریافت این گواهی، باید ابتدا تمامی ایرادات ماشین خود را رفع کنید تا مبادا درخواست شما رد شود. ایراداتی که در پاراگراف فوق ذکر شد همین موارد می باشند.

تمامی ماشین های داخلی ساخت 1397، ماشین های عمومی و تاکسی های 1400 و قبل از آن و همچنین تمام خودروهای خارجی ساخت 2018 و قبل از آن مشمول معاینه فنی خواهند شد وگرنه مشمول جریمه و حتی توقیف می شوند. لازم به ذکر است سرویس های مدارس شامل 90 درصد تخقیق هزینه معاینه فنی بوده و تاکسی ها برای معافیت از این هزینه ها، باید برای اخذ گواهی اقدام نمایند. شاید شما هم نمی دانید اما دوربین های نظارتی دید در شب فعال شده در سطح کشور باعث می شود نداشتن معاینه فنی در تمامی ساعات شبانه روز ثبت شود.

همچنین ماشین های دوگانه سوزی که عمر مخزن آن ها بیشتر از شش سال باشد، علاوه بر معاینه فنی بنزین باید تست هیدرواستاتیک را نیز انجام دهند. با توجه به تحقیقات امداد خودرو در تبریز، خودروهای سنگین در صورتی که بالای یک سال از عمرشان گذشته ملزم به دریافت معاینه فنی بوده و خودروهای سنگین با عمر بیش از ده سال، ملزم به دریافت معاینه فنی هر سه ماه یکبار هستند.

مدارک مورد نیاز برای دریافت معاینه فنی

سند خودرو یا اصل کارت

فرم تشخیص عیوب ظاهری

مراحل دریافت معاینه فنی

پس از اقدام به دریافت گواهی معاینه فنی، ابتدا پلاک خودرو با دوربین مخصوص مورد بررسی قرار گرفته و پس از ثبت اطلاعات ماشین را پذیرش می کنند. سپس تمامی اطلاعات خودرو و مالک آن در سامانه کشوری معاینه فنی ثبت می شود تا معاینه فنی شروع شود.

امدادخودرو در تبریز

بازرسی چشمی

در این مرحله ماشین از نظر ظاهری مورد بررسی کامل قرار می گیرند و تمامی اجزا چک می شوند مانند: آیینه ها، برف پاک کن، شیشه ها، کمربند ایمنی، بوق ماشین، پوسیدگی بدنه و میزان آن، بدنه و شکل آن، صدای اگزوز، وضعیت لاستیک ها، متعلقات اضافی بدنه، چراغ راهنما، چراغ های نور پایین و نور بالا، چراغ ترمز، چراغ دنده عقب، چراغ پلاک و چراغ خط. طلق چراغ های عقب.

در این مرحله، تمامی تجهیزاتی که جداگانه روی ماشین سوار شده هم بررسی می شود و در صورت غیراستاندارد بودن معاینه فنی شما مردود می شود. به عنوان مثل بوق نامتعارف یا رینگ اسپرت از این موارد است. همچنین میزان مصرف روغن و روغن سوزی نیز بررسی خواهد شد. توجه داشته باشید این موارد، شاید از نظر شما جذاب به نظر برسند، اما بر اساس تجربیات ما، می توانند عواقب ناخوشایندی داشته باشند.

تست آلایندگی

در این مرحله، با تجهیزات مخصوص میزان آلایندگی ماشین را از طریق دود خارج شده از اگزوز مورد بررسی قرار می دهند. در صورتی که بیشتر از حد مجاز گاز دی اکسید کربن، مونوکسید کربن و ... تولید شود، معاینه فنی شما مردود اعلام می شود.

بررسی کمک فنرها

در این مرحله، کمک فنرهای ماشین با ابزار مخصوصی بررسی می شود. هر دو کمک فنرهای جلو و عقب را مورد بررسی قرار می دهند. این مرحله بسیار مهم است زیرا هرکدام از کمک فنرها مشکل داشته باشد باعث واژگون شدن ماشین در پیچ ها خواهد شد. در نتیجه این مرحله با حساسیت تمام انجام می شود.

شرایط معاینه فنی ماشین

ترمزها

ترمزها تا حد نهایی سرعت و ترمزگیری ماشین ارزیابی می شود. همچنین ترمز دستی نیز مورد بررسی قرار می گیرد. نو بودن لنت ترمز و روغن مناسب می تواند به قبولی در این مرحله کمک بسیاری بکند.

سیستم تعلیق

سیستم تعلیق ماشین شما با دستگاه تحت فشار قرار داده می شود تا عملکرد آن مورد بررسی قرار گیرد. قطعات و اتصالات این سیستم باید به اندازه کافی محکم و قوی باشد. در غیر اینصورت مردود خواهد شد.

چراغ ها

در این مرحله، تمامی چراغ ها بررسی می شود تا نور، زاویه نور و شدت مناسب تابش آن در مسافت مورد نظر مورد ارزیابی و بررسی قرار گیرد. این مورد در هر دو نور پایین و بالا بررسی خواهد شد.

تعادل چرخ ها

در این مرحله میزان انحراف جانبی خودرو و چرخ ها بررسی می شود. در صورتی که این انحراف در هر 1000 متر بیشتر از 7 متر باشد، ماشین شما مردود اعلام می شود. به عبارتی ساده تر، وقتی موقع رانندگی فرمان خود را رها می کنید، در صورتی که فرمان و جلوبندی درست تنظیم شده باشد، ماشین در هر یک کیلومتر نباید بیشتر از 7 متر انحراف داشته باشد. در این مرحله میزان بسته و باز بودن دهانه چرخ های خودرو هم مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

قیمت معاینه فنی ماشین 1402

صدور گواهی معاینه فنی

در صورتی که ماشین شما تمامی این مراحل را با موفقیت پشت سر گذاشته باشد، برچسب معاینه فنی با گواهی یکساله صادر خواهد شد. در غیراینصورت معاینه فنی شما مردود اعلام می شود.

معاینه فنی بنزینی و هیدرواستاتیک

برای دریافت معاینه فنی بنزینی می توانید به یکی از مراکز معتبر درج شده در سامانه سیمفا مراجعه نمایید. خودروهای گازسوز علاوه بر معاینه فنی بنزینی باید معاینه فنی هیدرواستاتیک را هم دریافت نمایند. این ماشین ها پس از قبولی در این مرحله باید دوباره به مرکز بازرسی چشمی مراجعه نموده و گواهی مربوط به این مرحله را دریافت کرده و دوباره به مرکز معاینه فنی بنزینی مراجعه نمایند.

هزینه معاینه فنی ماشین 1402

هیئت وزیران نرخ خدمات صدور گواهی معاینه فنی ماشین را بدین شرح اعلام نموده است:

هزینه معاینه فنی برای خودروهای سبک 92000 تومان

هزینه معاینه فنی برای موتورسیکلت 22000 تومان

هزینه معاینه فنی برای خودروهای گازسوز 92000 هزار تومان برای آزمون ایمنی و آلایندگی، 24000 تومان برای بازرسی قطعات و 28000 تومان برای بازرسی مخزن گاز

اعلام مردودی معاینه فنی

در صورت مردود اعلام شدن تست معاینه فنی خودرو، تا 15 روز فرصت دارید تا ایرادات ماشین خود را برطرف کرده و به همان مرکز معاینه فنی که قبلا مراجعه نموده اید بروید. در غیر اینصورت مراجعه ی شما مراجعه ی اولیه در نظر گرفته شده و هزینه ی گواهی طبق تعرفه پرداخت خواهد شد. مراجعه دوباره در 15 روز مردودی فقط شامل 20 درصد هزینه کل خواهد شد.

سخن پایانی

ممنون که تا اینجا با امداد خودرو در تبریز همراه بودید. در این مقاله تلاش کردیم شرایط دریافت معاینه فنی، مدارک مورد نیاز، فرآیند دریافت گواهی و قیمت معاینه فنی ماشین 1402 را بیان کنیم. امیدواریم به سوالات شما در این زمینه به صورت کامل پاسخ داده باشیم.

نظرات (0)

هنوز نظری ارسال نشده است

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید )
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

توده کلمات

یدک کش خودرو در تبریز

امداد خودرو تبریز ارس

امدادخودروتبریز

یدک کش ارس در تبریز

خودرو بر تبریز

جرثقیل در تبریز

یدک کش در تبریز و حومه

ارس یدک کش

ارس یدک کش

© 1401 - حقوق مادی و معنوی سایت متعلق به مالک سایت میباشد . طراحی سایت و بهینه سازی : شرکت طراحان جوان تبریز https://www.tabriz118.com/