معاینه فنی خودرو و تفاوت آن با معاینه فنی برتر + امداد خودرو در تبریز

چاپ

معاینه فنی خودرو همانطور که از نامش هم پیداست به یک فرآیند بررسی سلامت کارکرد خودرو گفته می شود. در معاینه فنی، کارکرد خودرو را از هر نظر بررسی می کنند و داشتن معاینه فنی به معنای کارکرد درست سیستم خودروی شماست. در روند بررسی خودرو، کارشناسان مرکز معاینه فنی، تمامی قطعات و اجزای سیستم خودروی شما را بررسی می کنند تا از سلامتی ان مطمئن شوند. سپس نحوه عملکرد آنها را بررسی کرده و یک گزارش مبنی بر اینکه خودروی شما در سلامتی کامل و کارکرد صحیح و درست خود است، تهیه کرده و به شما ارائه می دهند. با امداد خودرو در تبریز همراه باشید تا با هم معاینه فنی خودرو و تفاوت آن با معاینه فنی برتر را توضیح دهیم.

معاینه فنی خودرو

معاینه فنی خودرو، یک آزمون برای تست و بررسی ایرادات و مشکلات ظاهری و فنی ماشین شما است. این آزمون دو قسمت دارد که قسمت اول آن مربوط به تست فنی خودروی شماست تا اطمینان جهت کارکرد خودرو به منظور پیشگیری از تصادف های احتمالی و نقص های فنی صورت می گیرد. قسمت دوم آزمون مربوط به کنترل کارکرد خودرو در آلودگی هوا و تست آلایندگی است. مجموع جواب این دو تست گواهی معاینه فنی است که نشان دهنده ی سلامتی کامل فنی و ظاهری ماشین شما می باشد. گواهی معاینه فنی برای تردد در شهر نیاز می باشد. البته قبل از اقدام به گواهینامه معاینه فنی می توانید خودتان یک برنامه چکاپ دوره ای خودرو در نظر بگیرید تا مشکل خاصی برایتان پیش نیاید.

چرا داشتن گواهی معاینه فنی خودرو ضروری است؟

به گزارش امداد خودرو در تبریز معاینه فنی خودرو برای تمامی ماشین هایی که کارکرد بیشتر از چهار سال دارند ضروری می باشد. همچنین تمامی خودروهای وارداتی 2016 و قبل از آن نیز مشمول این قانون می باشند. برای دریافت گواهی معاینه فنی، به صورت آنلاین یا حضوری با داشتن مدارک مورد نیاز می توانید اقدام به گرفتن نوبت از مراکز معاینه فنی نمایید.

استعلام معاینه فنی خودرو

اگر شما هم معاینه فنی دارید و نمی دانید اعتبار آن به پایان رسیده یا نه، می توانید از طریق سامانه سیمفا با وارد کردن مشخصات خودرو و پلاک خود، اقدام به دریافت استعلام معاینه فنی نمایید. البته یکی از نقاط ضعف این سامانه این است که تاریخ دقیق اتمام اعتبار شما را اعلام نمی کند. برای دسترسی به تاریخ دقیق باید برگه معاینه فنی خود را بررسی نمایید.

امداد خودرو در تبریز

معاینه فنی برتر خودرو چیست؟

به دنبال افزایش جمعیت در تهران و کلانشهرها، تعداد ماشین های در حال تردد هم افزایش پیدا می کند. این مسئله منجر به افزایش آلودگی هوا در شهرها خواهد شد. معاینه فنی برتر، در تست های خود به جنبه ی مسائل زیست محیطی خودروی شما توجه بیشتری می نماید. به عبارتی اگر شما معاینه فنی برتر دارید، بدین معنی است که خودروی شما از نظر آلایندگی در وضعیت بهتری نسبت به خودروهای دیگر قرار داشته و این مورد از نظر مرکز معاینه فنی مورد تایید است. هر چند که خودروهای برقی در این زمینه پیشرو هستند، اما تا زمانی که استفاده از آنها رواج پیدا کند گواهینامه فنی برتر حرف اول را می زند.

فقط خودروهایی می توانند معاینه فنی برتر دریافت کنند که از نظر آلایندگی در سطح مناسب و مورد تاییدی باشند. برای این مسئله ابتدا باید به یک مرکز معاینه فنی مراجعه نمایید. در صورتی که خودروی شما تمامی آزمایش های گوناگون را با موفقیت شت سر بگذارد خودروی شما از نظر آلایندگی در وضعیت کم یا به عبارتی مطلوب قرار دارد. در ادامه با امداد خودرو در تبریز مزایای داشتن معاینه فنی برتر را هم بررسی خواهیم کرد.

تفاوت معاینه فنی عادی با معاینه فنی برتر

داشتن معاینه فنی، یکی از الزامی ترین گواهی ها برای رانندگی محسوب می شود و برای همه اجباری است. در غیر اینصورت، خودروی شما هر موقع و هر جا که توسط پلیس راهنمایی و رانندگی مشاهده شد، جریمه خواهد شد. البته اجبار برای داشتن معاینه فنی، بیشتر به نفع شما بوده و باعث تامین امنیت بیشتر خودرو و شما در حین رانندگی خواهد شد.

در مورد معاینه فنی برتر، مسئله کمی متفاوت تر است. در معاینه فنی برتر، تمامی فاکتورهایی که در معاینه فنی خودرو بررسی می شود وجود دارد. با این تفاوت که آزمایش های دیگری هم روی خودروی شما انجام می گیرد. تمامی این آزمایش ها به سطح آلایندگی خودروی شما مربوط می شود و برای دریافت این نوع از معاینه فنی، خودرو باید تمامی استانداردهای مورد نیاز را داشته و از آزمون های آلایندگی با موفقیت رد شود. در نتیجه، تفاوت معاینه فنی برتر، در آزمایش میزان آلایندگی خودروی شماست.

امداد خودرو تبریز

معاینه فنی برتر، به صورت سفت و سختی خودروی شما را در دو دور موتور آرام و تند در حدود 2500 دور بر دقیقه مورد بررسی قرار می دهد. زیرا ایجاد آلودگی در خودروها معمولا در دورهای بالاتر اتفاق می افتد. پس مهمترین تفاوتی که می توان برای معاینه فنی عادی و برتر در نظر گرفت همین آزمون های آلایندگی است. همچنین هزینه اخذ گواهی معاینه فنی برتر برای خودروهای سواری با معاینه فنی عادی یکسان می باشد.

مزایای معاینه فنی برتر

آزمایش های معاینه فنی برتر با جزئیات و دقت بیشتری انجام می شود. در صورتی که رانندگان برچسب معاینه فنی برتر داشته باشند، از 30 درصد تخفیف در پرداخت عوارض طرح ترافیک برخوردار خواهند شد. همچنین این گواهی می تواند امنیت خودرو  سرنشینان آن را با درصد بالایی تضمین کند. در نتیجه، معاینه فنی برتر، با اینکه از نظر هزینه تفاوتی با معاینه فنی عادی ندارد، بسیار ارزشمند تلقی شده و از نظر اقتصادی نیز به صرفه خواهد بود. با امداد خودرو در تبریز همراه باشید تا سه مزیت اصلی این گواهی را بررسی کنیم.

اصلی ترین مزایای معاینه فنی برتر :

دریافت معاینه فنی برتر اجباری نیست اما یک مزیت محسوب می شود.

پرداخت عوارض کمتر در معاینه فنی برتر

30 درصد تخفیف در وورد به محدوده طرح ترافیک برای معاینه فنی برتر

معاینه فنی برتر، از کلانشهرها نیاز است تا با استاندارد بیشتری اجرا شود، این مسئله در تهران هم مورد نیاز است. اما هنوز هم برای رانندگان داشتن معاینه فنی برتر اجباری نیست. اما شاید بهتر باشد بدانید که داشتن معاینه فنی برتر هیچ ربطی به عمر خودروی شما ندارد و در هر حال یک عامل تشویقی در طرح ترافیک محسوب می شود. یعنی حتی اگر خودروی شما تازه بوده و زیر 4 سال عمر دارد، با داشتن این گواهی می تواند از تخفیف 20-30 درصدی استفاده نماید.

امدادخودرو در تبریز

هزینه معاینه فنی برتر

همانطور که ذکر شد، دریافت گواهی معاینه فنی برتر، هیچ تفاوتی با معاینه فنی خودرو در حالت عادی ندارد. تمامی رانندگان و صاحبان خودرو می توانند با پرداخت مبلغی برابر با معاینه فنی عادی، برای دریافت گواهی اقدام نمایند.

معاینه فنی تاکسی ها

تاکسی ها، در صورتی که تمایل به تردد در محدوده ی طرح ترافیک داشته باشند، باید برگه معاینه فنی خودرو داشته باشند. تمامی رانندگان تاکسی توجه داشته باشند که تنها با داشتن معاینه فنی عادی نمی توانند در محدوده طرح ترافیک حضور داشته باشند.  در صورت نداشتن گواهی معاینه فنی، خودروی شما مشمول جریمه می شود، اما در صورتی که معاینه فنی برتر نداشته باشید، مشمول جریمه نخواهید شد. داشتن معاینه فنی برتر تنها یک عامل تشویقی برای کمک به کاهش میزان آلودگی هوا می باشد. معاینه فنی برای تاکسی های بالای ده سال، باید هر دو ماه  یکبار، و معاینه فنی تاکسی های ده سال یا کمتر هر شش ماه یکبار قابل اجراست.

معاینه فنی خودرو

سخن پایانی

ممنون که تا اینجا با این مقاله از امداد خودرو در تبریز همراه بودید. در این مقاله تلاش کردیم به صورت کاملا خلاصه در مورد معاینه فنی خودرو و تفاوت آن با معاینه فنی برتر صحبت کنیم. در مقاله های بعدی در مورد هزینه معاینه فنی خودرو و نحوه ی اقدام، مدارک مورد نیاز و شرایط دریافت معاینه فنی بیشتر صحبت خواهیم کرد.