بلاگ امداد خودرو در تبریز

هرآنچه باید در مورد ضدیخ بدانید |توصیه های امدادخودرو تبریز درباره اهمیت ضدیخ

یکی از متداول ترین نقص های فنی که ممکن است برای خودرو پیش بیاید و گاهی آن را از کار بیندازد، بروز مشکل در سیستم خنک کننده ی موتور ماشین شماست. یک اختلال کوچک در عملکرد رادیاتور، فن خنک کننده، واترپمپ، ترموستات، سنسور دما و بقیه اجزای سیستم خنک کننده می تواند به سادگی در کاهش دمای موتور اختلال ایجاد کند و در نتیجه خسارت بالایی را تحمیل کند. همانطور که می دانید، راحتترین راه حل در این شرایط استفاده از خدمات امدادی برای عیب یابی، تعمیر و راه اندازی مجدد و سریع خودرو می باشد؛ امداد خودرو ارس با ارائه با کیفیت ترین خدمت امدادباطری تبریز در خدمت شما همشهریان بزرگوار می باشد. اما قبل از نیاز به کمک دیگری، باید نکات مهمی که باعث بهبود عملکرد سیستم خنک کننده موتور است را با هم بررسی کنیم تا از بروز مشکلات بیشتر جلوگیری کنیم.

چرا ضدیخ مهم است؟

تا قبل از اختراع ضدیخ، از آب برای کاهش حرارت موتور استفاده می شد. علت داغ کردن موتور، یکی از مهمترین علل استفاده از ضدیخ است. آب مشکلات بسیاری به همراه داشت، مثلا نقطه ی انجماد و نقطه ی جوش آب اختلاف پایینی داشت که در تغییرات آب و هوایی در فصل های مختلف باعث مشکل می شد و آب به سادگی در مناطق سردسیر یخ می شد. اتفاقی که پیش می آمد، افزایش حجم آب یخ زده و ترکیدگی بدنه موتور و رادیاتور بود. در مقابل، در آب و هوای گرم هم آب خالص به سادگی باعث جوش آمدن آب می شد و در نتیجه موتور بیشتر آسیب می دید.

آب خالص گذشته از اینها باعث خوردگی در قطعات فلزی موتور می شد. پس باید ماده ای به وجود می آمد که با تغییر در خاصیت آب خالص، بتواند به سادگی با توجه به دماهای مختلف، نقطه ی جوش و انجماد آب را تغییر دهد.

در مقابل، اگر فکر میکنید ضدیخ در تابستان استفاده نمی شود با امدادخودرو تبریز ارس همراه باشید تا آخر این ماجرا! همچنین برای دانستن اینکه ضدیخ چه مارکی خوبه و قیمت ضدیخ در مقاله های بعدی با ما همراه باشید.

ضدیخ در تابستان

انواع ضدیخ

ضدیخ با پایه ی معدنی

این گروه از ضدیخ ها بیشترین مصرف را در بازار دارند و زمان کارکرد موتورشان بین یک تا سه سال خواهد بود.

ضدیخ با پایه ی آلی

این گروه از ضدیخ ها، از آنجایی که دارای مواد آلی هستند طول عمری بین سه تا پنج سال دارند؛ در خودروهای گازسوز از آنجایی که احتمال خوردگی قطعات فلزی بیشتر است، حتما باید از این نوع ضدیخ استفاده شود.

اهمیت ضدیخ

ضدیخ ها دارای ترکیباتی مثل متانول و اتیلن گلیکول هستند که با اضافه شدن به آب، باعث تغییر خاصیت فیزیکی آب شده و نقطه ی جوش آب را بالاتر برده و از طرفی نقطه انجماد آن را هم کاهش می دهند. همچنین ضدیخ معمولا ضرفیت انتقال حرارت آب را هم بالاتر می برد که این مسئله خود باعث خنک شدن سریعتر و راحتتر موتور می شود.

اگر باز هم می پرسید چرا باید از ضد یخ استفاده کنیم؟ می گویم : ضدیخ از خورده شدن قطعات فلزی موتور ماشین جلوگیری می کند، اکسید شدن و خوردگی قطعات فلزی موتور می تواند هزینه های بالایی برای صاحب ماشین تحمیل کند. تقریبا همه ی رانندگان از اهمیت استفاده از ضدیخ در زمستان اطلاع دارند اما تعداد کمی از این راننده ها از اهمیت و عملکرد ضدیخ در فصل های گرم سال چیزی می دانند. ضدیخ در تابستان می تواند باعث افزایش  نقطه جوش آب و کاهش جوش اوردن زودهنگام ماشین شود. ضد یخ چه مارکی خوبه، مارک و برند مهم نیست! کیفیت و نحوه ی استفاده ی درست مهمترین مسئله است

پس باید در تمامی فصل های سال شما ضدیخ استفاده کنید. مهمترین نکته، میزان ترکیب ضدیخ با آب است! نوع ترکیب ضدیخ و آب بستگی به منطقه ی جغرافیایی شما دارد. در جدول زیر می توانید میزان ترکیب ضدیخ و آب و و تاثیرآن روی نقاط مختلف جوش و انجماد را ببینید:

 

درصد ضد یخ در آب

100%

50%

33%

25%

نقطه انجماد (درجه سانتی گراد)

18-

34-

14-

10-

نقطه جوش (درجه سانتی گراد)

170

108

105

103

همانطور که مشاهده می کنید، در صورت ترکیب بیش از 50درصد یخ یخ با آب باعث افزایش نقطه انجماد می شود، این باور که هر چه درصد ضدیخ نسبت به آب بیشتر، کارایی بیشتر کاملا اشتباه هست و باید این ترکیب یک به یک باشد و در صورت تجاوز یکی از دیگری، باعث اختلال در نقطه ی جوش و انجماد می شود.

توصیه می شود، ترکیب ضدیخ را هر دو سال یکبار تعویض و تازه کنید؛ تا دچار کاهش خاصیت ضدیخ و خسارت به موتور نشوید.

بررسی ضدیخ

بررسی میزان ضدیخ موجود در مخزن

سطح مایع ضدیخ باید هفته ای یکبار با این شرایط بررسی شود : خودرو در سطحی کاملا افقی پارک شود و سیستم خنک کننده کاملا سرد باشد. سطح مایع باید بین علامت های ماکسیمم و مینیمم نشانه گذاری شود. ضدیخ چه مارکی خوبه، قیمت ضدیخ، بهترین برند ضد یخ مسائلی هستند که در مقاله ی بعدی در مورد آنها صحبت می کنیم.

یک توصیه ی ایمنی : از باز کردن درب رادیاتور تا یک ساعت بعد از خاموش کردن خودرو جدا اجتناب کنید.

چنانچه هر قطعه ی از سیستم خنک کننده ی شما به غیر از درب رادیاتور باز یا تعویض شد، هواگیری را حتما مجددا انجام دهید. در صورتی که خودروی شما به مایع ضدیخ بیشتر از یک لیتر برای پر کردن رادیاتور نیاز دارد، سیستم خنک کننده ی خودروی شما باید حتما توسط نمایندگی های مجاز امدادخودرو تبریز بررسی شود.

به یاد داشته باشید، اگر ضدیخ در دسترس ندارید، حتما از آب خالص و تمیز برای رادیاتور استفاده کنید، در غیر اینصورت ضدیخ شما کارایی خود را از دست می دهد.

نکته مهم : تخلیه و پر کردن مجدد مایع سیستم خنک کننده از دسته ی کارهای سرویس و نگهداری ماشین است که نیاز به دانش کافی و تخصص و تجربه دارد. پس باید فقط توسط افراد کارشناس و حتما طبق دستورالعمل های صادرشده از کارخانه ی تولیدی ماشین انجام شود.

امدادخودرو تبریز ارس برای انواع خدمات امدادباتری تبریز، یدک کش تبریز، تعمیرخودرو در محل تبریز در خدمت شما عزیزان تبریزی می باشد و با تیم متخصص و ضمانت کیفیت و قطعات اصل و با کیفیت آماده ی ارائه ی هرگونه خدمات امدادی و جرثقیل ماشین تبریز می باشد.

نظرات (0)

هنوز نظری ارسال نشده است

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید )
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

توده کلمات

یدک کش خودرو در تبریز

امداد خودرو تبریز ارس

امدادخودروتبریز

یدک کش ارس در تبریز

خودرو بر تبریز

جرثقیل در تبریز

یدک کش در تبریز و حومه

ارس یدک کش

ارس یدک کش

© 1401 - حقوق مادی و معنوی سایت متعلق به مالک سایت میباشد . طراحی سایت و بهینه سازی : شرکت طراحان جوان تبریز https://www.tabriz118.com/