بلاگ امداد خودرو در تبریز

آشنایی با کم فرمانی یا سر خوردن چرخ های جلو | اصول رانندگی حرفه ای – امداد خودرو تبریز

رعایت اصول رانندگی حرفه ای باعث لذت بردن ما از رانندگی و استفاده از خودرو شده و همچنین به کاهش خسارت های جانی و مالی کمک زیادی می کنید. در سری مقاله های "اصول رانندگی حرفه ای" قرار شد در هر بخش یک موضوع مهم را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید تا در مورد کم فرمانی " Understeering" یا سر خوردن چرخ های جلوی خودرو با هم صحبت کنیم. همچنین برای دریافت خدمات تعمیر خودرو در محل تبریز با امداد خودرو در تبریز ارس تماس حاصل فرمایید.

کم فرمانی یا Understeering چیست؟

یکی از بزرگترین مشکلات و به عبارتی فاجعه برای یک راننده تازه کار همین کم فرمانی محسوب می شود.

تصور کنید با سرعت وارد یک پیچ می شوید، با چرخاندن فرمان، خودرو بدون فرمان گیری صحیح از طرف شما با لیز خوردن تایرهای جلو از مسیر خود خارج می شود و پیچ را کمی عریضتر از حالت عادی خود می پیچد. یعنی فرمان خودرو به دستورات شما توجهی ندارد و به همین دلیل به این اتفاق کم فرمانی می گویند.

کم فرمانی زمانی اتفاق می افتد که چسبندگی چرخ های جلوی خودرو به دلیل انتقال وزن خودرو به عقب از دست خارج می شود.

علل کم فرمانی

کم فرمانی خودرو علل مختلفی دارد که به دو دسته قابل کنترل و غیرقابل کنترل تقسیم می شوند.

علل قابل کنترل کم فرمانی :

-سرعت عبور از پیچ

-نحوه ی گاز دادن

-نحوه ی ترمز گیری

-توزیع وزن

 

کم فرمانی خودرو یا لیز خوردن چرخ های جلو

 

علل غیرقابل کنترل کم فرمانی :

-توزیع وزن خودرو

-مکان قرار گرفتن موتور خودرو

-شاسی و سیستم تعطیق

-سطح حرکتی

-نوع تایر نسبت به سطح حرکتی

مشاوره رایگان امداد خودرو در تبریز

09144096307

 

شتابگیری در لحظات ورود به پیچ :

وقتی می خواهید از پیچ عبور کنید، با شتابگیری بیشتر، وزن خودرو به قسمت عقب آن منتقل می شود و امکان کم فرمانی نیز افزایش می یابد.

ترمزگیری در پیچ:

زمانی که اقدام به ترمزگیری می کنید، تایرها در آستانه قفل شدن هستند. در این لحظه شما دارید شتاب کلی خودرو را با فرمان دهی به چرخ ها اضافه می کنید که باعث قفل شدن چرخها و از دست دادن کنترل خودرو می شود. پس داخل پیچ از ترمز کردن های ضربه ای و لحظه ای خودداری کنید.

البته جا دارد اضافه کنیم مواردی مانند روغنی یا خیس بودن مسیر یا صاف بودن تایرها خود به شخصه باعث کاهش اصطکاک و کاهش حد چسبندگی تایرها می شود که باعث بیش فرمانی یا کم فرمانی می شود.

همچنین برای دریافت مشاوره یا خدمات امداد خودرو در تبریز می توانید به صفحه ی تماس با ما امداد خودرو تبریز ارس مراجعه نمایید.

 

مطالعه این مقاله نیز توصیه می شود : آشنایی با بیش فرمانی یا سر خوردن چرخ های عقب | اصول رانندگی حرفه ای – امداد خودرو تبریز

 

راه حل چیست؟

راه حل برای خودروهای بدون سیستم DSC

با این خودرو، اگر عرض جاده زیاد نباشد و میدان مانور نداشته باشید متاسفانه چندان شرایط تحت کنترل شما نیست، اما خب رعایت نکات زیر می تواند به کاهش میزان خسارت بینجامد :

  1. با سرعت مناسبتر وارد پیچ شوید.
  2. فرمان را به سمت مسیر حرکتی هدایت کنید. وقتی خودرو دچار کم فرمانی می شود حس می کنید فرمان نرمتر شده و زیاد تمایلی به پیچیدن ندارد؛ پس از چالش با فرمان دست بردارید و مطابق با واکنش خودرو، فرمان را به سمت مسیر حرکتی خودرو (نه مسیر مورد نظر خود) بچرخانید.
  3. نرم و آهسته ترمز کنید. اگر فضای کافی دارید، آرام تر ترمز کنید تا وزن به چرخ های جلویی منتقل شود و بعد از آن فرمان را در جهت مسیر پیچ برگردانید.

 

Understeering3

 

راه حل برای خودروهای مجهز به سیستم DSC

این خودرو ها در زمان وقوع کم فرمانی، هنگام ترمز کردن، ترمز عقب خودرو در سمت مخالف را به کار می اندازد تا هنگام خروج از پیچ چرخش خودرو در راستای مسیر درست خود قرار بگیرد و به این وسیله خودرو از حادثه رهایی یابد. خب به گمانم اینجاست که باید بگوییم نکنولوژی برای بار چندم از توانایی انسانی جلو می زند و شاید از یک مرگ حتمی شما را نجات دهد! چرا که در خودروهای فاقد سیستم DSC امکان کنترل ترمز برای هر چرخ خودرو به صورت جداگانه امکان پذیر نیست.

خب مقاله ی ما در مورد کم فرمانی یا Understeering هم به پایان رسید! فقط فراموش نکنید موارد ذکر شده نیازمند تفکر هوشمندانه و سریع شما و تمرین های بسیار است تا ملکه ی ذهن شما شود و در مواقع خطر به صورت ناخودآگاه بر اساس دستورالعمل رفتار کنید.

تهیه و گردآوری : امداد خودرو تبریز ارس

نظرات (0)

هنوز نظری ارسال نشده است

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید )
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

توده کلمات

یدک کش خودرو در تبریز

امداد خودرو تبریز ارس

امدادخودروتبریز

یدک کش ارس در تبریز

خودرو بر تبریز

جرثقیل در تبریز

یدک کش در تبریز و حومه

ارس یدک کش

ارس یدک کش

© 1401 - حقوق مادی و معنوی سایت متعلق به مالک سایت میباشد . طراحی سایت و بهینه سازی : شرکت طراحان جوان تبریز https://www.tabriz118.com/