بلاگ امداد خودرو در تبریز

اصول ترمز کردن درست و حرفه ای | آموزش اصول رانندگی – امداد خودرو در تبریز

در مطلب قبلی در مورد نحوه ی تعویض اصولی دنده آموختیم. حال با ما همراه باشید تا به شما بگوییم چگونه مثل حرفه ای ها ترمزگیری کنیم! یک آموزش کوتاه و البته جالب که میتواند آموزش های ابتدایی و گاهی نادرست آموزشگاه ها را اصلاح نماید.

آموزش ترمز گیری درست

نرم و سریع ترمز کنید!

در سری مقالات آموزش اصولی رانندگی بارها در مورد واژه ی "نرم و سریع" صحبت کرده ایم! در شتابگیری منفی یا همان ترمزگیری هم این اصل ساده و تکراری قابل استفاده و بسیار مهم است. همیشه یادتان باشد واکنش سریع و نرم شما در زمانهای ترمز گرفتن رانندگی شما را به رانندگی حرفه ای نزدیک تر می کند.

همچنین در صورت بروز مشکل در ترمز خودروهای معمولی و ABS خود می توانید از خدمات تعمیر خودرو در محل در تبریز امداد خودرو در تبریز بهره مند شوید.

نرم ترمز گرفتن دقیقا مثل نرم فشردن پدال گاز است. یادتان نرود گاز و ترمز دو کلید روشن خاموش رانندگی شما نیستند که یکباره و سریع تا جایی که امکان دارد آنها را فشار دهید؛ بلکه باید پدالها را مانند یک اسفنج خیس و پر آب تصور کنید که میخواهید آب آنها را بدون پرتاب آب خالی کنید. فشار پا روی پدال ترمز باید نرم باشد و سریع و تدریجی افزایش پیدا کند.

یکی از مواردی که به اشتباه در آموزشگاه های رانندگی آموزش داده می شود، کلاچ گیری در زمان ترمز کردن است. این کار باعث خروج ترمز موتور می شود که در عمل کیفیت ترمز کردن شما را کاهش می دهد.

 

نگذارید تایرها قفل شوند!

این تصور به اشتباه در ذهنیت ما نگاشته شده است و گمان می کنیم خودروهای دارای سیستم ABS ترمز بهتری دارند. اما حقیقت چیز دیگری است. این سیستم صرفا برای جلوگیری از قفل کردن تایرها در سطح در حال حرکت است و تنها در همان زمان فعال می شود. در ادامه خواهیم گفت که حتی رانندگان حرفه ای مسابقات هم از این سیستم استفاده نمی کنند!

 

اصول ترمز گرفتن

 

مشاوره تلفنی امداد خودرو در تبریز

09144096307

 

انواع حالت های ترمزگیری

ترمزگیری آستانه ای

این روش که بهترین روش برای ترمز گرفتن در سطح آسفالتی و مخصوص حرفه ای هاست؛ در این روش میزان فشار به ترمز به حدی است که چرخها تا سرحد قفل شدن پیش بروند.

می دانیم زمانی که تایرها تا 20% دچار لغزش شوند ترمز بیشترین تاثیر خود را خواهد داشت. به همین دلیل است که رانندگان حرفه ای هیچگاه از سیستم ABS استفاده نمی کنند. چون که این سیستم همیشه قبل از شروع لغزش فعال می شود.

 

سیستم ترمزگیری با ABS

این سیستم فقط یک سیستم ضد قفل تایر است و هیچ کار خاص دیگری انجام نمی دهد و فقط جیب را خالی می کند و آوازه ی تکنولوژی را بالاتر می برد. البته بیشتر برای رانندگان آماتور طراحی شده و جان هزاران نفر را ممکن است نجات دهد.

 

خواندن این مطلب نیز توصیه می شود : آموزش رانندگی حرفه ای | تعویض به موقع و درست دنده – امداد خودرو در تبریز

 

ترمزگیری با 100% قفل تایرها

این ترمزگیری همان ترمزی است که بیشتر رانندگان قدیمی آن را تجربه کرده اند. قبل از فشار پلیس و نیروهای راهنمایی به شرکت خودروسازان برای نصب سیستم ABS ، خودروها ترمزهای خطرناکی با 100% قفل کردن تایرها را داشتند.

 

ترمزگیری فرآوا

این حالت ترمزگیری برای زمانهاییست که سطح حرکتی لغزنده است و خودروی شما دارای سیستم ABS نیست و زمانی که ترمزگیری انجام می دهید تایرها قفل می شوند. در بالا هم گفتیم در این شرایط که خودرو چندان تحت کنترل شما نیست و ممکن است از مسیر خارج شود. تنها راه در چنین زمانهایی، حفظ آرامش و اعتماد به نفس است و با دقت به پدال گاز و فرمان، فشار را از ترمز کم کنید و با این کار سطح تماس تایر با آسفالت را بیشتر کنید. این حالت را به راحتی از رفتار فرمان می توانید بفهمید. ما به این حالت، سیستم ABS انسانی می گوییم!

 

ترمز گرفتن در رانندگی

 

کاهش خسارت ترمزگیری

یکی از اصلی ترین و مهمترین مزیت های رانندگی حرفه ای، کاهش خسارت های مالی و مهمتر از آن جانی است.

-هر چه تایرها در ترمزگیری های شدید کمتر مصرف شوند، کمتر مستهلک می شوند.

-ترمز نرم و سریع خسارت های جلوبندی خودروی شما را کاهش می دهد. ترمزهای خشن و کوبشی می تواند خودرو و مخصوصا سرنشینان آن را دچار آسیب نماید.

-در شرایط تصادف یا در شرف تصادف، با ترمزگیری صحیح از سرخوردن تایرها جلوگیری می کنید و با فرمان دهی مناسب و آگاهی همزمان از شرایط می توانید از صحنه حادثه کنار بکشید.

البته باز هم می گوییم، تایر قفل شده غیرقابل کنترل است.

تعمیر خودرو در محل در تبریز با امداد خودرو در تبریز

 

ترمزگیری آستانه ای، یک ترمز حرفه ای و تمام عیار!

در دنیای موتورهای اسپرت، سرعت راز اول موفقیت است. تمام تکنیک ها برای رانندگی سریع در کمترین زمان ممکن در مسیر مشخص شده است که وابسته به معیارهای دیگری چون میزان مصرف تایرها و سوخت هم هست.

قانون این است که هر چه زودتر ترمز کنید و با سرعت مناسبی هم پیچ را رد کنید، زمان بهتری در طول پیچ خواهید داشت و این یعنی یک خروج بی عیب و نقص از پیچ برای ادامه مسیر.

یکی از تکنیک هایی که به این فرآیند کمک بسیاری میکند همین ترمز آستانه ای است. ترمز آستانه ای شاید در نگاه اول بسیار ساده باشد اما یک پروسه کاملا پیچیده محسوب میشود و اگر نادرست انجام شود فرمان از کنترل خارج شده و تایرهای عقب خودرو نیز چسبندگی خود را از دست خواهد داد. در نتیجه کنترل خودرو از دست شما خارج می شود و این اتفاق مساویست با از دست رفتن زمان در رانندگی.

در ترمز آستانه ای، شما کمی دیرتر از زمان عادی اقدام به ترمزگیری خواهید کرد و این ترمزگیری تا مرحله ی ابتدایی پیچ و حتی قبل از ایپکس ادامه خواهد داشت تا زمانی که به ایپکس برسید، پا خود را از روی پدال ترمز به سمت پدال گاز می کشانید و به آهستگی گاز می دهید.

انتخاب نقطه ترمز گیری و ایست خودرو

همانطور که می دانید، هر چه سرعت خودرو افزایش پیدا کند، باعث افزایش مسافت و زمان توقف خودرو نیز می شود. شما هم به عنوان کسی که می خواهید رانندگی حرفه ای را یاد بگیرید بهتر است روی شناخت خودرو خود زمان گذاشته و به صورت اثربخشی در سرعت های مختلف ترمزهای خودرو خود را امتحان نمایید تا بتوانید به صورت اثربخش از توانایی های خودرو استفاده کنید.

بهترین زمان عکس العمل

شما به عنوان یک راننده هر چقدر هم که سریع و حرفه ای باشید از لحظه ی مواجهه با مانع تا لحظه اقدام به ترمزگیری و کاهش سرعت ثانیه هایی طلایی را از دست می دهید؛ همان ثانیه هایی که در جاده ها و خیابان ها باعث تلفات جانی و مالی بسیاری می شود.

رانندگان حرفه ای، با انجام تمرینات مختلف ترمزگیری و تمرین تمرکز برای ترمزگیری به موقع و کاهش زمان مشاهده و واکنش می توانید بهترین ترمزگیری را داشته باشید.

-بهترین مدت زمان واکنش پای چپ یک راننده حرفه ای 1.2 ثانیه و راننده مبتدی 1.5 ثانیه است.

-مشاهده علامت های رایج و ناگهانی 1.25 ثانیه است.

-ترمزهای ناگهانی 1.5 ثانیه است.

 

ترمز گرفتن با پای چپ

 

ترمز با پای چپ

اگر تا حالا امتحان کرده باشید می دانید که عموما، پای چپ ما برای فشردن پدال کلاچ تربیت شده است و در نتیجه نسبت به فشردن پدال ترمز کمی خشن عمل می کند. ممکن است برای شما هم پرسش باشد که پس چرا از این تکنیک استفاد ه می کنیم؟ اگر بخواهیم نوع این ترمزگیری را بررسی کنیم باید به سراغ رانندگی های حرفه ای و مسابقات رالی و فرمول برویم. تمامی رانندگان در این مسابقات فقط از پای چپ خود برای ترمزگیری استفاده می کنند. چرا؟

-در مسابقات فرمولا فقط دو پدال ترمز و گاز وجود دارد و سرعت بالای خودروهای فرمول یک و اختلافات تنها چند دهم ثانیه ای باعث میشود با تعویض مداوم یک پا روی پدال و گاز ثانیه های طلایی و ارزشمندی را از دست بدهید.

-به حداقل رساندن کم فرمانی در پیچ ها

-به حداقل رساندن هرزگردی لاستیک های جلوی خودروهای دیفرانسیل جلو که در اغلب مواقع خروج از پیچ ها، اتفاق می افتد.

 

تهیه و گردآوری : امداد خودرو ارس تبریز

نظرات (0)

هنوز نظری ارسال نشده است

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید )
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

توده کلمات

یدک کش خودرو در تبریز

امداد خودرو تبریز ارس

امدادخودروتبریز

یدک کش ارس در تبریز

خودرو بر تبریز

جرثقیل در تبریز

یدک کش در تبریز و حومه

ارس یدک کش

ارس یدک کش

© 1401 - حقوق مادی و معنوی سایت متعلق به مالک سایت میباشد . طراحی سایت و بهینه سازی : شرکت طراحان جوان تبریز https://www.tabriz118.com/