آموزش رانندگی حرفه ای | تعویض به موقع و درست دنده – امداد خودرو در تبریز

چاپ

در مقاله های قبلی در مورد اصول پایه ای رانندگی حرفه ای صحبت کرده ایم. با ما باشید تا در مورد یکی از مهمترین مسائل صحبت کنیم.

امروز می خواهیم در مورد تعویض دنده و سبک سنگین کردن آن صحبت کنیم. البته که این اصول قابل تعمیم به خودروهای دستی و اتومات هستند و دانستن آن حتی برای کسانی که خودروهای دنده اتوماتیک دارند هم بهتر است؛ تا با حالت های مختلف گیربکس آشنا شوند.

 

تعویض صحیح دنده

دنده را درست در دست بگیرید

نحوه ی درست نگه داشتن دنده در حالتی است که کتف شما از صندلی جدا نشود؛ این مسئله هم به نوع گیرش دست هم به تنظیمات صندلی شما ربط دارد. حالا باید به گونه ای تعادل را با کف دست حفظ کنید که برای هول دادن دنده به سمت دنده های دور از شما یعنی 1،3 و 5 باید با کف دست هول دهید و برای برگرداندن دنده به موقعیت های نزدیک شما 2، 4 و 6 با انگشت انگشتری خود به عقب بکشید. باز هم تاکید می کنیم نباید کتف شما از صندلی جدا شود.

همیشه باید به خاطر داشته باشید خودرو در حال حاضر با کدام دنده در حرکت است؛ از روش و وضعیت های نامتعارف برای تعویض دنده استفاده نکنید و در هر لحظه از حالت دنده مطلع باشید. شاید به نظر شما آگاهی از شرایط دنده ساده و بی اهمیت باشد اما یکی از حیاتی ترین مسائل در رانندگی پرسرعت اشراف کامل به دنده است.

در صورت نیاز به مشاوره تلفنی در زمینه تعمیر خودرو در محل در تبریز، میتوانید با امداد خودرو تبریز ارس تماس بگیرید : 09144096307

آشنایی اولیه با دنده

هر دنده یک دامنه حرکت و یک سرعت موثر دارد که به دامنه ی دور موتور اتوموبیل شما بستگی دارد. هر چه دور موتور شما بیشتر باشد طبیعتا خودرو شما سریعتر می تواند به نقطعه ی تعویض دنده برسد. همیشه بین سرعت های کاربردی موتور اتومبیل، یک دامنه موثر وجود دارد که دامنه نیرو نام دارد. این بازه همانجاییست که سریعترین سرعت گیری اتومبیل در هنگام تعویض دنده اتفاق می افتد.

معمولا طراحی عملکرد گیربکس ها به شیوه ایست که یک بازه ی مشترک در دنده های مختلف دارند. برای مثال، یک قسمت سرعتی مشترک بین دنده های یک و دو وجود دارد و بهترین بازه تعویض دنده در این زمانهاست که از ایجاد خطر در دور موتور جلوگیری می کند.

 

آموزش دنده عوض کردن صحیح

 

تنظیم دور موتور

یکی از سخت ترین تکنیک ها در رانندگی که حتی رانندگان مسابقات سرعتی هم از آن اطلاعی ندارند تا از انجام آن نا توان هستند، تعویض نرم و ملایم دنده است.

تعویض نرم دنده نه تنها به کاهش استرس راننده و همراهان کمک می کند، بلکه عمر گیربکس را نیز به اندازه چشمگیری افزایش داده و فشار کمتری بر آن وارد می کند و در نتیجه از انتقال وزن ناخواسته به جلوی خودرو جلوگیری می کند.

 فرض کنید با دنده ی سه در حال حرکت هستید و دور موتور اتومبیل روی 3000 دور در دقیقه است؛ با همان سرعت اگر دنده را روی دو بگذارید دور موتور تا حدود 5000 دور در دقیقه بالا می رود. پس این فاصله را باید با گازدادن بیشتر پر کنید و فشار پا از روی کلاچ را بردارید. با این روش، شما به خودرو اجازه نمی دهید از ترمز موتور استفاده کند و در نتیجه از کله کردن خودرو جلوگیری می کنید.

 

مطالعه این مقاله نیز پیشنهاد می شود : آموزش اصول رانندگی حرفه ای | امداد خودرو تبریز

همچنین می توانید برای مطالعه دیگر مقالات امداد خودرو در تبریز به بخش  بلاگ  مراجعه نمایید. 

سبک کردن دنده

همانطور که می دانید، سبک کردن دنده به مراتب خیلی راحتتر از سنگین کردن آن است. فقط کافیست دنده ها را در حداکثر دامنه نیرویی خودش تعویض کنید و کمی با پدال گاز بازی کنید تا دور موتور برای دنده بعدی آماده شود و تعویض دنده در کمترین زمان ممکن اتفاق بیفتد. البته که در مسابقات، دنده را در نهایت دامنه نیرویی خود و قبل از دامنه خطر دور موتور تعویض می کنند.

 سنگین کردن دنده

معمولا دنده را در شرایط زیر سنگین می کنند :

-خودرو با دور موتوری بسیار کمتر از بازه نیرویی که مورد نیاز راننده است، در حال حرکت است. که معمولا می گوییم دنده مرده است.

-وقتی به پیچ نزدیک شده اید و سرعت خودرو زیاد است و برای عبور راحتتر از پیچ به سنگین کردن دنده نیاز دارید.

در مورد اول، با تنظیم دور موتور به صورت کاملا ساده، به دنده سنگینتر مهاجرت می کنید.

فرضا خودرو شما با دنده 3 در حال حرکت می باشد، پا را از روی کلاج برمیدارید، دنده را از 3 به 2 می آورید، با فشار روی گاز دور موتور را به حدی که هماهنگی ایجاد شود می رسانید؛ در نهایت پا را از روی کلاچ برمیدارید.

 

سبک کردن دنده

 

در مورد دوم، کمی اوضاع پیچیدگی بیشتری دارد، اول وضعیت موجود را بررسی کنید. با سرعت نزدیک پیچ می شوید، در دنده 3 اقدام به ترمزگیری می کنید و به دنده 2 انتقال می دهید و پا را آرام از روی کلاچ برمیدارید. چون خودرو از ترمز موتور استفاده می کند، وزن بیش از پیش به جلو منتقل می شود و وارد پیچ می شود. در نتیجه به علت توزیع وزن نامناسب،  احتمال سرخوردن عقب خودرو بالا می رود.

 

مشاوره تلفنی رایگان امداد خودرو در تبریز :

09144096307

 

راه حل این مسئله چیست؟

اگر هنوز یک راننده حرفه ای نیستید، فعلا از افزایش سرعت بپرهیزید؛ قبل از پیچ سرعت را تا حد کمترین خطر برسانید و با یک تنظیم موتور بی خطر و ساده دنده را سنگین کنید. این فرآیند برای حرفه ای ها و رانندگی سریع جوابگو نیست و فرآیند زمانبری دارد.

 تکنیک پاشنه پنجه

اگر بخواهیم دید حرفه ای تری داشته باشیم :

شتابگیری با دنده 3 ، به پیج نزدیک می شویم، در نقطه ترمزگیری اقدام به شتابگیری منفی و ترمز می کنیم، دور موتور و سرعت را به حدی می رسانیم که امکان کاهش دنده وجود داشته باشد. حالا وقت آن است که پاشنه پای راست را با حفظ پنجه روی ترمز، با چرخش مچ پا، پاشنه را به سمت پدال گاز هل داده و کلاچ را فشار دهیم. گاز را می فشاریم تا دور موتور در حد تنظیم درو موتور برسد. به دنده 2 منتقل می شویم، حالا همزمان پاشنه پای راست و پای چپ را از روی پدال های گاز و کلاچ برمیداریم. حالا دقت کنید، اگر نیاز به ترمز است، میتوانید وضعیت فشرده پدال ترمز را همچنان حفظ کنید، در غیراینصورت شتابگیری کرده و از پیچ عبور می کنیم.

تبریک می گوییم! بدون از دست دادن زمان و افزایش زمان ترمزگیری و برهم خوردن تعادل خودرو، دنده را سنگین کرده اید. این تکنیک زیاد راحت نیست، اما باید به صورت ترتیبی، یعنی از 5 به 4 و از 4 به 3 و .... انجام شود و نیاز به تمرین فراوان دارد.

اجازه بدهید در اینجا، دفتر دنده عوض کردن را ببندیم و در مقاله های بعدی به اصول دیگری که برای رانندگی اصولی و حرفه ای نیازمندیم اشاره کنیم.

تهیه و گردآوری : امداد خودرو ارس