ریمپ چیست ؟ تعریف کامل ریمپ ECU | امداد خودرو در تبریز

چاپ

ریمپ چیست؟

ریمپ نوعی بهینه سازی برنامه کامپیوتری خودرو است که در آن، کد های ECU و هگزها را که با C نوشته شده اند تغییر می دهند. کدهای ECU یک سری نقشه و جدول های استانداردی هستند که بازنویسی و تغییر آنها به صورت بهینه را اصطلاحا ری مپ، ریمپ یا Remap می گویند. کدهای ECU به یک سری متغیرهای سنسور مربوط هستند؛ عملکگرا محسوب شده و طریقه ی کار کردن با آنها به دانش برنامه نویسی مربوط می شود. هر سنسور، یک جدول کد مخصوص دارد، پس تعداد جدول ها به تعداد سنسورها مربوط است. با امداد خودرو در تبریز همراه باشید تا با هم این بحث را بیشتر توضیح دهیم.

سنسور چیست؟

در بحث تعریف کامل ریمپ ECU باید بگوییم، هر سنسور، یک قطعه ی الکترومکانیکی است که دریافت اطلاعات از محیط بیرون و درون ماشین و ارسال آن به کامپیوتر یا همان ECU وظیفه ی آن محسوب می شود. پس از اینکه ایسیو داده ها را تحلیل کرد، برای عملگراها (سوزن انژکتور یا دریچه گاز یا ...) فرمان های لازم را می فرستد. تمامی این سه مرحله ی دریافت اطلاعات، تحلیل و ارسال فرمان جدول های مجزایی دارد و هر جدول توسط یک جدول واسطه به جدول دیگر متصل می شود. معمولا بیشتر کسانی که کار ریمپ انجام می دهند. پس یک ریمپ حرفه ای نیازمند آشنایی با هر دو نوع جدول اصلی و فرعی جهت انجام بهترین بهینه سازی می باشد.

موتور ماشین عمل احتراق را به وسیله ی ترکیبی از سوخت و هوا انجام می دهد. احتراق داخل موتور، به صورت انفجاری و انتقال انرژی تولید شده از این احتراق، باعث افزایش نیروی محرکه ی موجود در چرخ ها می شود. قطعاتی که باعث افزایش این نیرو می شوند پیستون ها، کلاچ، گیربکس، میله های اتصال، درایو شفت ها و یک سری قطعات دیگر هستند که در نهایت باعث حرکت وچرخش تایرها می شوند.

تعریف کامل ریمپ ECU

ایسیو، کامپیوتر یا همان مغز خودروی شماست. نسبت مخلوط سوخت و هوا در احتراق، بسیار مهم است، در صورت بیشتر بودن نسبت سوخت، احتراق به اندازه ی کافی حالت انفجاری به خود نمی گیرد و راندمان لازم را ندارد. در مقابل وقتی نسبت هوا زیاد باشد مانند یک بمب مینیاتوری خاموش می شود که این مسئله به خم شدن موتور و آسیب قطعات داخلی ماشین می انجامد. در ریمپ ایسیو، این نسبت به سادگی تصحیح و متناسب می شود و در نتیجه عمر مفید موتور شما هم افزایش پیدا می کند.

ریمپ چیست

ریمپ ایسیو چگونه انجام می شود؟

نقشه یا مپ ایسیو، یک تنظیم ایمنی است که برای نسبت مخلوط سوخت و هوا اعمال می شود. این مسئله روی سرعت ماشین هم تاثیر می گذارد، پس اگر برای استفاده از حداکثر سرعت و سوخت ماشین نیاز به کمک دارید، ایسیوی خود را می توانید به حداکثر قدرت برسانید تا برای رانندگی حرفه ای محدودیتی نداشته باشید.

ریمپ ساندرو و تست داینو

مزایای ریمپ ساندرو اتومات

رفع کپ اولیه، افزایش شتاب ثانویه، بهبود تعویض دنده گیربکس اتومات، کاهش مصرف سوخت، افزایش عمر موتور

مزایای ریمپ ایسیو

با ریمپ ایسیو، می توانید از ظرفیت واقعی موتور خود در حداکثرترین حالت خود استفاده کنید.

با ریمپ ایسیو، می توانید یک سری ویژگی ها را فعال و برخی دیگر را غیرفعال کنید. برای مثال، دمای فن ماشین را کاهش دهید و سنسور اکسیژن دوم را حذف کنید، یا حتی محدودیت سرعت خود را خذف کرده و شتاب کلی را افزایش دهید.

در برخی موارد ریمپ ایسیو می تواند کارایی سوخت شما را افزایش دهد و همچنین مصرف سوخت را هم کاهش دهد.

اما در کل بر اساس تحقیقات امداد خودرو در تبریز، می توانید این موارد را با ریمپ ایسیو به دست آورید:

افزایش شتاب ماشین، حذف محدودیت سرعت، خصوصا در ماشین های تولید بعد از 97 ایرانی، ماشین های مسابقه و ماشین های تولید جدید.

کاهش مصرف سوخت ماشین با برنامه ریزی سنسور اول و دوم اکسیژن خودرو، سنسور اول وظیفه ی بهینه سازی مصرف سوخت را برعهده دارد.

تعریف کامل ریمپ ایسیو

ریمپ ماشین، همان تقویت ماشین است؟

در ابتدای مقاله امداد خودرو در تبریز ریمپ چیست ؟ گفتیم ریمپ ایسیو می تواند راندمان ماشین را افزایش دهد، پس به عبارتی باعث تقویت ماشین شما هم می شود. اما باید بدانید، تقویت کلی ماشین، یک علم گسترده و وسیع است که از نرم افزار تا سخت افزار ماشین را شامل می شود و صرفا تقویت نرم افزاری مثل ریمپ ECU و ریمپ ABS تقویت ماشین نیست؛ بلکه باید به فکر تقویت سخت افزاری مثل تعویض و نوسازی قطعات مکانیکی و برفی مثل کوئل و شمع، کیت مکس و هدرز، میل لنگ و پیستون، بال عقب، رینگ و لاستیک و .... هم باشید.

تقویت هر قطعه، می تواند دامنه ای از هزینه ها را به دنبال داشته باشد، قطعا هر چه هزینه ی بیشتر و نوسازی قطعات بیشتری انجام دهید، نتیجه ی به مراتب بهتری می گیرد. مثلا تغییر بال فایبرگلاس می تواند نهایتا تا 500 هزار تومان هزینه داشته باشد در حالی که بال مسابقاتی تیتانیومی حداقل 4 میلیون هزینه دربر دارد. البته باید بدانید تغییرات ظاهری ماشین که همان اسپورت سازی نامیده میشود، با تقویت خودرو یکی نیست و صرفا ماشین شما را تقویت نمی کند.

ایسیو ماشین را هم می توان از نظر سخت افزاری ارتقا داد، امروزه بدین منظور از ACU Force استفاده می شود؛ اما ایرادی که دارد این است که فقط برای یک شهر می توانید استفاده کنید و در صورت جابجایی مکانی، باید از نو ریمپ انجام دهید.

امداد خودرو در تبریز

ریمپ ایسیو در ماشین های داخلی و خارجی متفاوت است؟

از نظر عملکردی توسط دستگاه های برنامه ریزی، برنامه ماشین معمولا با شماره کالبیره ماشین خوانده شده و توسط نرم افزار Winols  مورد بررسی و استفاده قرار می گیرد. جدول ها بررسی، بهینه و خروجی داده می شوند. در نهایت چکسام گیری انجام می شود، دوباره توسط دستگاه برنامه ریزی بر سخت افزار کامپیوتر آپلود می شود. این مراحل از طریق پورت OBD و یا اتصال Jtag انجام می شود.

معمولا ماشین های داخلی بدون باز کردن ایسیو و از OBD ریمپ می شود. ماشین های خارجی هم از طریق Jtag و باز شدن ایسیو ریمپ می شوند. در نتیجه قابل پیش بینی است که ریمپ ماشین های خارجی قیمت بالاتری خواهند داشت. علاوه بر آن طول زمان ریمپ در ماشین های خارجی هم بلدتر است.

ممنون که تا اینجا با امداد خودرو در تبریز با مقاله ی تعریف کامل ریمپ ECU همراه بودید. در این مقاله به صورت خلاصه تلاش کردیم در مورد اینکه ریمپ چیست؟ و چه مزایایی دارد و چقدر باعث تقویت و بهبود عملکرد خودرو می شود با هم صحبت کردیم. اگر شما هم تجربه یا دانشی در مورد ریمپ ایسیو ماشین دارید حتما با ما و دیگر خوانندگان در میان بگذارید!