وظیفه دینام ماشین + کارکرد دینام ماشین | امداد خودرو در تبریز

چاپ

امروز در این مقاله قصد داریم تمامی نکاتی را که به قطعه ی دینام مربوط هستند بررسی کنیم؛ پس با امداد خودرو در تبریز ارس همراه باشید.

وظیفه دینام ماشین

آشنایی با قطعات ماشین و درک این مسئله که هر کدام از این قطعات کمک می کنند تا چه روندی انجام بگیرد باعث می شود خودروی خود را به خوبی و بسیار راحتتر بشناسید. در نتیجه هنگام بروز مشکل خیلی راحتتر می توانید عیب یابی کنید.

یکی از مهمترین قطعات ماشین دینام یا همان Alternator است.

کارکرد دینام ماشین

دینام وظیفه ی شارژ مجدد باتری ماشین را دارد. یعنی پس از اتمام ظرفیت باتری هنگام استارت زدن و تامین انرژی قطعات، باتری را مجددا شارژ می کند.

دینام یا ژنراتور یک تولید کننده برق در ماشین است که با تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی، می تواند برق رسانی به ماشین و شارژ مجدد باتری ماشین را انجام دهد. در صورتی که ماشین دینام نداشته باشد، باتری بعد از تامین انرژی ماشین و برق لازم، ظرفیت خود را به اتمام می رسد و خالی می شود. در نتیجه عملا هیچ کارکردی نخواهد داشت. دلیل آن هم این است که برقی که در باتری ماشین ذخیره شده به جز استارت برای مصارف دیگر مانند بخاری، چراغ ها و کولر کافی نیست و در نتیجه تامین این انرژی ها وظیفه ی دینام خواهد بود.

اجزای تشکیل دهنده دینام

استاتور که مجموعه ی ثابتی از سیم پیچ ها است.

روتور که یک سیم پیچ الکتریکی متحرک است.

آفتامات دینام یا رگلاتور

دیود که وظیفه ی یک طرفه کننده ی ولتاژ را بر عهده دارد.

چند جاروبک که ارتباط الکتریکی با موتور را حفظ می کنند.

همه ی این موارد، در یک محفظه آلومینیومی قرار گرفته اند.

دینام به وسیله ی تسمه دینام به موتور و میل وصل می شود و با دوران آنها به حرکت درآمده و می چرخد. در نتیجه کارکرد دینام ماشین، انرژی مکانیکی مورد نیاز برای تولید انرژی الکتریکی است. دینام معمولا جلوی موتور قرار می گیرد.

وظیفه دینام ماشین

دینام ماشین، نیروی الکتریکی متناوب را از الکترومغناطیس و به واسطه روتور و استاتور تولید می کند. برقی که تولید شده را به باطری هدایت می کند و ولتاژ لازم برای کارکرد سیستم های مختلفی که نیاز به برق دارند را فراهم می کند. بر اساس بررسی های امداد خودرو در تبریز ارس، از آنجایی که در طول تولید نیروی الکتریکی دینام، حرارت زیادی ایجاد می شود، بدنه ی آن را از آلومینیوم می سازند تا حرارت را به سرعت انتقال دهد. علاوه بر آن برای سرعت بخشیدن به این فرآیند، جلو و عقب دینام دریچه هایی تعبیه شده است که هوای گرم را از پروانه های فن مانند خنک کننده به خارج منتقل کنند.

پشت دینام چند ترمینال تجهیز شده است که وظایف مختلفی چون:

تشخیص ولتاژ باتری

ترمینال برای بستن مدار لامپ هشدار

توئیچ برای روشن کردن رگلاتور ولتاژ

ترمینال اصلی که به باتری وصل است

البته باید در بحث وظیفه دینام ماشین این مورد را هم ذکر کنیم که باتری ماشین از نوع جریان مستقیم است؛ پس باید یک دیود برای یک طرفه کردن جریانی که بین دینام و باتری است استفاده شود. دیود جریان AC را به جریان DC تبدیل می کند که همان جریان مورد نیاز باتری ماشین است.

علت خرابی دینام

گفتیم دینام با یک تسمه، به مدار چرخش موتور وصل می شود. در نتیجه باید به صورت مستمر آن را بررسی کنید. در صورت وجود پارگی یا ساییدگی در تسمه، باید فورا عوض شود. علاوه بر آن در فصول گرم به دلیل روشن بودن دائم کولر، دینام فشار بیشتری را تحمل می کند و احتمال آسیب و خرابی بیشتری خواهد داشت و نیاز به مراقبت بیشتری دارد. در کل، امداد خودرو تبریز ارس مهمترین علت خرابی دینام را این موارد معرفی می کند:

اتمام زغال دینام که با تعویض زغال جدید رفع می شود.

سوخت سیم پیچ های داخلی که گاهی نیازمند تعویض هستند و گاهی باید خود دینام عوض شود.

اختلال در آفتامات دینام

چراغ دینام

چراغ دینام، در پنل نمایشگر ماشین قرار دارد و شارژ یا اتمام شارژ باتری را نشان می دهد. به همین دلیل عموما آن را چراغ باتری می گویند. خاموش شدن چراغ دینام به معنی عملکرد صحیح و درست دینام است. در صورت عدم تولید نیروی الکتریکی مناسب و اختلال در دینام، این چراغ به نشان هشدار روشن می شود.

ممنون که تا اینجا با ما همراه بودید؛ امداد خودرو در تبریز ارس، آماده ی ارائه ی هر گونه خدمات در حوزه ی امداد خودرو در تبریز، امداد باتری در تبریز، یدک کش در تبریز، در خدمت شما عزیزان همشهری می باشد.