چاپ

انواع باتری ماشین ؛ امداد خودرو تبریز

آشنایی با انواع باتری ماشین

تقریبا همه می دانیم باتری ماشین، یکی از اصلی ترین قطعات ماشین است. تا جایی که آن را قلب الکتریکی ماشین می نامند. تامین انرژی مورد نیاز ماشین شما برای استارت و شروع به حرکت، همچنین سیستم روشنایی ماشین و برق از اصلی ترین وطایف باتری ماشین به شمار می رود. رایج ترین انواع باتری ماشین باتری اسیدی یا همان سلید و باتری اتمی یا غیرسلید هستند که هر کدام به طبع مزایا و معایبی دارند. با امداد خودرو در تبریز ارس همراه باشید تا با هم در مورد مزایا و معایب انواع باتری ماشین آشنا شویم.

انواع باتری ماشین های ایرانی

همانطور که ذکر شد، باتری ماشین، مولد تامین انرژی الکتریکی آن است. باتری ماشین معمولا 12 ولت و 60 آمپر ظرفیت انرژی دارد که به عوامل متغیری چون مساحت صفحات، تعداد صفحات، مقدار الکترولیت و میزان استهلاک باتری شما وابسته است. باتری ماشین یک قطعه ی قابل شارژ و تعمیر است، از اجزایی مثل قطب های مثبت و منفی، پلاک حاوی مشخصات، الکترولیت، درپوش و صفحه عایق تشکیل شده است.

نکته قابل توجه این است که تصمیم در مورد بهترین برند، با توجه به مزایا و معایب انواع باتری ماشین و همچنین با توجه به نیاز ماشین شما، می تواند به طرز قابل توجهی در کاهش هزینه و بهبود کارایی خودرو مفید واقع شود. پس با یک انتخاب بهینه و توجه به عواملی مانند مشخصاتی که روی باتری درج شده، میزان برقی که خودروی شما مصرف می کند، قدرت دینام ماشین و فضای موجود در ماشین که برای باتری در نظر گرفته شده؛ دقت کنید.

مقاله پیشنهادی : علت خاموش شدن موتور ماشین هنگام حرکت | امداد خودرو تبریز

انواع باتری ماشین

باتری های ماشین انواع مختلفی دارند، اما رایج ترین آنها که بهترین و اقتصادی ترین آنها محسوب می شوند، باتری های اتمی و اسیدی هستند. هر کدام از انواع باتری اتمی ماشین و باتری اسیدی ماشین مزایا و معایبی دارند که در ادامه ی مقاله ی امداد خودرو در تبریز ارس با هم بررسی می کنیم.

آشنایی با انواع باتری ها

باتری اتمی، باتری غیرسلیدی

باتری های اتمی به دو دسته ی هیبریدی و آلیاژی تقسیم می شوند و ساختاری متشکل از دو ماده ی اولیه ی کلسیم و آنتیموان دارند. این باتری ها معمولا نیازمند یک نگهدارنده هستند و گفته می شود بدون نگهدارنده ی خود کارایی قابل قبولی ندارند.

در تولید این باتری ها، در مرحله ی اول صفحات زیادی شارژ می شوند، در مرحله ی بعدی این صفحات شارژ شده روی هم قرار گرفته و به دلیل ساختاری که دارند، برای آب و هوای گرم عملکرد قابل قبول و مناسبی دارند. به همین دلیل درصد خرابی آنها در آب و هوای گرم کمتر است.

از مزایای باتری اتمی می توان به این مورد اشاره کرد که از ساختار بدنه ی آن می توانید بفهمید باتری شما در چه وضعی است. به این صورت که در بدنه باتری شما، سه چراغ به رنگ های قهوه ای، سفید و سبز قرار داده شده که هر کدام یک وضعیت به خصوص را نمایش می دهد. سفید : باتری خراب است یا کارکرد درستی ندارد. سبز: باتری سالم است و به درستی کار می کند. قهوه ای : باتری شما سالم است اما نیازمند شارژ شدن می باشد یا به عبارتی باتری خالی شده است.

مزایای باتری اتمی

از مزایای باتری اتمی می توان به گزینه هایی اشاره کرد که باعث شده به یکی از پرطرفدارترین گزینه ها برای انتخاب باتری تبدیل شود. به این مورد از آشنایی با انواع باتری ماشین دقت کنید.

1.بدون نیاز به سرویس و بررسی : از بزرگترین مزایای باتری اتمی این است که به بررسی داوم نیاز ندارد و فقط باید از آن استفاده کنید. چون به تعمیز و چک کردن واقعا نیاز ندارد.

2.عمر مفید بیشتر : دومین مورد از مزایای باتری اتمی، عمر مفید بالاتر باتری آن نسبت به باتری اسیدی می باشد. باتری اتمی غیرقابل تخلیه است و به همین دلیل آب از آن خارج نمی شود. همین مسئله باعث شده باتری اتمی در صدر فروش انواع باتری ماشین ها قرار بگیرد.

3.قابلیت نگهداری شارژ به مدت طولانی : یکی دیگر از اصلی ترین مزایای باتری اتمی در مقایسه با باتری اسیدی قابلیت نگهداری شارژ به مدت طولانی است. شما می توانید چندین روز پشت سر هم از ماشین خود استفاده نکنید، اما باتری اتمی شارژ آن را همچنین نگه می دارد در صورتی که باتری اسیدی را باید هر چند روز یکبار استارت بزنید. آمار و تحقیقات امداد خودرو در تبریز نشان می دهد باتری های اتمی در هر ماه فقط 2 درصد از شارژ خود را از دست می دهند. بنابراین عمر بیشتری دارند.

4.تعمیر آسان: باتری اتمی یک باتری اقتصادی است. ممنوعیتی برای باز کردن آن وجود ندارد در نتیجه به راحتی می توانید آن را به باتری سازی ببرید تا با گارانتی، به صورت رایگان باتری شما تعمیر شود یا یک باتری جدید تحویل بگیرید.

مزایا و معایب انواع باتری ماشین

مقاله پیشنهادی : آموزش رانندگی برای افراد ترسو | ترس از رانندگی + امداد خودرو در تبریز

معایب باتری اتمی

همانطور که می دانیم، هیچ محصولی کاملا بی نقص نیست؛ باتری اتمی هم از این قاعده مستثنی نیست و در کنار مزایای باتری اتمی که مثبت هستند، معایب باتری اتمی هم نیاز به توجه دارد:

1.قیمت بالاتر: باتری اتمی در مقایسه با باتری اسیدی قیمت بالاتری دارد که البته در مقابل مزایایی که دارد قابل توجیه به نظر می رسد.

2.عدم سازگاری با هوای سرد: واقعیت این است که باتری اتمی در هوای سرد به خوبی شارژ نمی شود و شارژ خود را هم نگه نمی دارد. برای همین، در زمستان باید باتری را به خوبی بپوشانید.

باتری اسیدی، باتری سلید

ساختار اصلی باتری اسیدی کلسیم و سرب است. مزایای باتری اسیدی هم قابل توجه هستند؛ مثلا اینکه به راحتی توسط خود صاحب ماشین قابلیت شارژ آسان داشته و چگالی و الکترولیت آن را به سادگی میتوان بررسی کرد. با اینکه اعضای داخلی ماشین قابل تعویض نیستند؛ اما با افزودن کمی آب مقطر یا الکترولیت به خوبی کار می کنند.

مزایا و معایب باتری اتمی

مزایای باتری اسیدی

در بحث آشنایی با انواع باتری ماشین و مزایا و معایب انواع باتری ماشین، به قسمت مزایای باتری اسیدی می رسیم.

1.هزینه کمتر: باتری اسیدی نسبت به باتری اتمی قیمت پایینتری دارد، همچنین هزینه سرویس و تعمیر پایینتر آن، باعث شده یک باتری اقتصادی و محبوب تلقی شود.

2.شارژ سریع: اولین و مهمترین مزایای باتری اسیدی این است که در بین انواع باتری، باتری اسیدی زمان کمتری برای شارژ شدن نیاز دارد. البته باید بدانید باتری اسیدی را نباید صد در صد شارژ کرد چون در بلند مدت از عمر مفید آن کاسته می شود و خاصیت نگهدارندگی انرژی آن از بین می رود.

3.مقاومت بالا: باتری اسیدی مقاوم تر است و در نتیجه دفعات خرابی و مراجعه به تعمیرگاه در باتری های اسیدی بسیار کمتر است. در نتیجه هزینه تراشی کمتری هم می کند.

معایب باتری اسیدی

باتری اسیدی هم مثل باتری اتمی بی نقص نیست. در کنار مزایای خوب خود، معایبی هم دارد.  با ما همراه باشید تا با هم معایب باتری اسیدی را هم بررسی کنیم؛ چرا که قبلا معایب باتری اتمی را هم بررسی کردیم!

1.نیاز به بررسی مداوم:باتری اسیدی اجزای داخلی تجزیه پذیری دارد که باعث تبخیر آب داخل باتری می شود. برای همین باید به طور مداوم سطح الکترولیت آن را مورد بررسی قرار داد.

2.نیاز به تخلیه باتری: از جمله معایب باتری اسیدی این است که باید به طور کامل آن را تخلیه کنید؛ در غیر اینصورت عمر مفید آن و همچنین کارایی مناسب آن در بلندمدت از بین می رود.

3.شارژدهی کوتاه مدت: شارژ باتری اسیدی در مقایسه با باتری اتمی کمتر است، در نتیجه شارژ کمتری در خود نگه می دارد.

مقاله پیشنهادی : نحوه تمیز کردن دیسک ترمز، راهی برای افزایش طول عمر ماشین | امداد خودرو در تبریز

مزایا و معایب باتری اسیدی

انواع باتری ماشین از نظر میزان آمپر

آشنایی با انواع باتری ماشین فقط به اجزای اصلی آن محدود نمی شود، بلکه از نظر آمپر هم با هم متفاوت هستند. آمپر یکی از مهمترین و موثرترین بخش های یک باتری محسوب می شود. واقعیت این است که برای اینکه ماشین شما کارایی قابل قبول خود را داشته باشد، باید درجه آمپر قابل قبول و مناسبی داشته باشد.

فراموش نکنید، اگر باطری شما خروجی آمپر مناسبی دارا نباشد، باعث آسیب به خودرو شده و در بلندمدت هزینه های بسیار و گزافی را برای شما تولید می کند.

انواع باتری از نظر آمپر به دو دسته ی شرکتی یا فابریک و پیشنهادی تقسیم می شود.

بنابر تحقیق امداد خودرو در تبریز ارس، شرکت های خودروسازی، معمولا در زمان ساخت ماشین، باتری های با آمپر فابریک در ماشین جاسازی می کنند. اما در مواقع مورد نیاز، میتوان از آمپرهای پیشنهادی هم برای ماشین و بهبود عملکرد آن استفاده کرد. در جدول زیر برای شما انواع ماشین با آمپر شرکتی و پیشنهادی را ارائه داده ایم:

جدول آمپر فابریک و آمپر پیشنهادی برخی خودروها

خودرو

آمپر فابریک یا مورد نیاز

آمپر پیشنهادی

پراید

50

50-55

پژو 405

66

66-74

تیبا

50

55

وانت بار مزدا

60

60-70

پژو 206 و SD206    

50

55

پژو پارس

66

66-74

ماکسیما

66

74

MVM 110

35

35

رنو و PK

50

50-55

سخن پایانی

ممنون که با مقاله ی آشنایی با انواع باتری ماشین و مزایا و معایب انواع باتری ماشین با امداد خودرو در تبریز ارس همراه بودید. تمام تلاش خود را کردیم تا برای شما اصلی ترین باتری های ماشین و مزایا و معایب هرکدام را به طور منطقی و منصفانه شرح دهیم. در نهایت این شما هستید که تصمیم می گیرید چه نوع باتری برای ماشین خود انتخاب کنید. اما پیشنهاد نهایی ما خرید باتری اتمی خواهد بود که نیازی به سرویس و بررسی مداوم ندارد. چون این نوع باتری، با توجه به قیمت اولیه زیادش، شما را از مراجعه مکرر به مراکز خرید باتری و تعمیرات بی نیاز خوهد کرد.

همچنین برای مشاوره و انواع خدمات امداد باتری در تبریز، می توانید با تیم حرفه ای امداد خودرو در تبریز ارس تماس حاصل فرمایید. امداد خودرو ارس، یکی از مراکز مجاز و معتبر امداد خودرو تبریز بوده که با انواع خدمات تعمیر خودرو در محل، جرثقیل و یدک کش در تبریز، مشاوره تلفنی و تعمیر تلفنی ماشین، حمل خودرو، امداد باتری در خدمت شما عزیزان بوده و تمام تلاش خود را در جهت رفاه حال رانندگان عزیز انجام خواهد داد.