چاپ

آشنایی با انواع موتور ماشین

نحوه ی عملکرد موتور ماشین

موتور خودرو به عنوان قلب خودرو شناخته می شود و اگر عملکرد مناسب و قابل قبولی نداشته باشد می تواند طول عمر خودرو را کاهش دهد و برای افزایش طول عمر ماشین مضر باشد. عملکرد موتور ماشین به این صورت است که سوخت و هوا در محفظه ی احتراق آن با هم ترکیب می شوند، شمع خودرو در اثر این احتراق باعث جرقه در سیلندر می شود. اتفاقی که می افتد این است که با این انفجار کوچک، سوپاپ پیستون را هل می دهد و با حرکت شاتون، میل لنگ به چرخش می افتد و قدرت به جعبه ی دنده منتقل می شود. در نهایت، ماشین شما به حرکت در می آید.

با امداد خودرو تبریز ارس همراه باشید تا با هم انواع موتور های ماشین موجود در ماشین های ایرانی را با هم معرفی و بررسی کنیم.

موتور رنو L90 : موتور K4M

موتور KFM رنو، از با کیفیت ترین و مرغوب ترین موتورهای مورد استفاده در خودروهای ایرانی است. این موتور، در ماشین های تندر 90، رنو ساندرو معمولی و استپ وی، پارس تندر و تندر پلاس، مکان 1600 و رنو مورد استفاده است. دقت بسیاری در تولید این موتور توسط شرکت رنو به خرج داده شده است. سطح بالای کیفیت قطعات و مونتاژ آن باعث شده در سطح بسیار بالاتری نسبت به محصولات هم رده یا مشابه خود قرار بگیرد. قدرت مناسب موتور K4M و وزن مناسب و پایین ماشین L90 باعث شده این موتور به راحتی با شتابی در حدود 10.2 بر ثانیه را برای تندر 90 به ارمغان بیاورد. موتور تندر 90 می تواند به سبکی و چالاکی تحرک قابل قبول و مناسبی را برای آن فراهم کرده و در این بازه ی قیمت، کیفیت قابل قبولی را داشته باشد. پس اگر دنبال موتور کم مصرف و خوش قیمتی هستید که عمر استهلاک بیشتری داشته باشد موتور K4M  رنو برای شما گزینه مناسبی به نظر می رسد.

انواع موتور ماشین

مشخصات موتور K4M

این موتور خوش ساخت چهار سیلندر با قدرتی برابر با 105 اسب بخار و 5750 دور در دقیقه است. حداکثر گشتاور موتور 140 نیوتن متر در 3750 دور در دقیقه است. حجم موتور 1598 سی سی است. موتور K4M علاوه بر توان فنی مناسبی که دارد، از نظر مصرف سوخت هم جایگاه مناسبی را از آن خود کرده است؛ میانگین مصرف سوخت این موتور در جاده های بین شهری فقط 5.6 لیتر برآورد می شود. مصرف سخت ترکیبی آن هم 6.9 لیتر در هر 100 کیلومتر محاسبه می شود که در مقایسه با موتورهای دیگر هم رده، بسیار مقرون به صرفه تر است.

موتور پژو 405 : XU7

در بحث انواع موتور ماشین به  موتور XU7 می رسیم. موتور پژو 405 یکی دیگر از موتورهای خوش ساختی است که در ماشین های ایرانی به کار می رود. یکی از قدیمی ترین موتورهای موجود در بازار ایران موتور XU7 Engine از نوع 8 سوپاپ و قابلیت تنظیم سوپاپ های آن به صورت غیرهیدرولیک یا شیم بندی عمل می کند. در نتیجه، نسبت به موتورهای دیگر از نظر نرمی کارکرد یا سروصدای بیشتر، کمی در رده های پایینتر است. یکی از نکات مثبت موتور XU7 لوازم یدکی این موتور است که در بازارهای داخلی به راحتی پیدا می شود و قیمت مناسبی هم دارند و در اکثر فروشگاه های قطعات خودرو هم پپیدا می شوند. از نکات منفی موتور UX7 مصرف سوخت بالا و میزان خرابی بیشتر آن نسبت به موتور K4M می باشد. مخصوصا سوختن واشر سرسیلندر این موتور نسبت به موتورهای هم رده بیشتر اتفاق می افتد. برای دریافت انواع مشاوره در حوزه خرابی موتور می توانید با امداد خودرو تبریز ارس تماس حاصل فرمایید.

مشخصات موتور XU7

موتور پژو 405 ، 1761 سی سی حجم دارد، دارای 4 سیلندر و 8 سوپاپ می باشد.قدرت موتور XU7 برابر با 100 اسب بخار در 6000 دور بوده و حداکثر گشتاور آن برابر با 153 نیوتن متر در 3000 دور در دقیقه شناخته شده است.

موتور پژو 206 تیپ 5 : TU5

موتور پژو 206 تیپ 5، یک موتور 16 سوپاپ با حجم 1587 سی سی می باشد که از نظر کارایی، کیفیت و مصرف سوخت عملکرد قابل قبولی از خود به جا می گذارد.

این موتور 4 سیلندر تنفس طبیعی علاوه بر موتور پژو 206، در هاپ بک، دانگ فنگ H30 کراس، پژو 206 صندوق دار، پژو SLX405، پژو 207، رانا و پژو پارس LX هم وجود دارد. همچنین نسخه ی ارتقا یافته ی موتور TU5 در کی 123 ، محصول جدید ایران خودرو نیز دیده می شود.

از نکات مثبت موتور TU5 می توان به مصرف سوخت پایین، صدای کم، عمر بالای استهلاک و عملکرد نرم آن اشاره کرد.

انواع موتور خودرو - امداد خودرو تبریز

مشخصات موتور TU5

بر طبق گفته ی حداکثر قدرت موتور TU5 معادل 105 اسب بخار در 5800 دور در دقیقه می باشد. بیشترین میزان گشتاور این موتور، حدود 142 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه می رسد. در انواع موتور ماشین، گفته می شود عمکرد نسبتا نرم، صدای پایین و مصرف سوخت کمتر از نقاط مثبت موتور TU5 شناخته شده است. موتور TU5 5.4 لیتر در جاده های بین شهری سوخت مصرف می کند و میانگین مصرف سوخت ترکیبی آن هم حدود 6.6 لیتر گزارش شده است.

موتور  سمند، موتور دنا و موتور دناپلاس : EF7

وقتی بحث انواع موتورهای ماشین به میان می آید، EF7 بهترین موتور در خودروهای ایرانی شناخته می شود. سال 1383 شرکت IPCO در پروژه ای به نام EF7 بود که زمینه طراحی و تولید این موتور را فراهم و آغاز نمود. پس از تحقیقات فراوان، همکاری با شرکت F.E.V آلمان ایپکو موفق به رونمایی از اولین نمونه ی موتور EF7 در سال 1385 شد. موتور EF7 از نظر فنی، نسبت به سایر انواع موتور ماشین های داخلی برتر است.

مشخصات موتور EF7

حداکثر توان خروجی آن به 113 اسب بخار در 600 دور می رسد و بیشترین میزان گشتاور حاصل از آن هم به میزان 155 نیوتن متر در بازه ی حدودی 3500 تا 4500 دور در دقیقه می رسد. طبق تحقیقات امداد خودرو تبریز ارس، این موتور 1.7 لیتر حجم، 4 سیلندر، 16 سوپاپ دارد و در ماشین های سمند، دنا و دنا پلاس استفاده می شود. از نقاط مثبت و ویژگی های برجسته این موتور، مصرف سوخت پایین آن گزارش شده است.

یکی از مراکز مجاز امداد خودرو در تبریز، امداد خودرو ارس می باشد که با داشتن بیش از دو دهه سابقه ی درخشان در زمینه ی امدادرسانی در تبریز و حومه، با افتخار اعلام می دارد برای ارائه ی هرگونه خدمات امدادی در خدمت شماست. امداد خودرو ارس در زمینه ی تعمیر خودرو در محل، امداد باتری، جرثقیل و یدک کش در تبریز، مشاوره و تعمیر تلفنی خودرو در خدمت شما عزیزان می باشد. برای شما آرزوی سفری بی خطر و پر از آرامش را داریم.