علائم خرابی باتری ماشین | امداد خودرو تبریز تلفن

چاپ

خرابی باتری خودرو، از اتفاقاتی است که در اکثر موارد می تواند دردسرساز شود و مشکلات بسیار زیادی را به وجود آورد. مثلا باتری معیوب در یک روز سرد زمستان یا پاییزی ممکن است به کل از کار بیفتد در حالی که دیروز خیلی هم خوب کار می کرد. همین از کار افتادن ساده ی باتری و نقص فنی آن، می تواند شما را از رسیدگی به امروز روزمره و برنامه های آن روز بازدارد. حتی گاهی ممکن است خودرو را برای چند ساعت در جایی پارک کنید و وقتی به سراغش بر می گردید دیگر روشن نشود. در این شرایط چه می کنید؟ جز امداد خودرو و خدمات امداد باتری چاره ی دیگری نیز دارید؟

همانطور که بارها در مقاله های پیشین هم اشاره کرده ایم، در این شرایط تماس با مراکز معتبر امداد خودرو و درخواست کمک امداد باتری است نه سپردن خودرو به امداد خودروهای غیرمعتبری که داوطلبانه در صحنه برای تعمیر خودرو حاضر می شوند. با امداد خودرو تبریز ارس همراه باشید تا در مورد راههای افزایش طول عمر باتری ماشین، علائم ایجاد عیب در کارکرد باتری و تشخیص زمان تعویض آن را با هم بررسی کنیم.

نقش باتری و اهمیت آن در تامین سیستم برقی خودرو

یکی از اصلی ترین و حیاتی ترین اجزای تشکیل دهنده ی سیستم برق خودرو، باتری است. باتری برای مصارفی چون استارت زدن، تثبیت انرژی، روشنایی، سیستم صوتی، تهیه انرژِی کافی برای جرقه زدن و سایر وسیله های مصرف کننده ای که به صورت مستقیم با باتری در ارتباط هستند؛ نقش حیاتی دارد. در واقع دینام هم بسته به میزان نیاز خودرو باتری را شارژ می کند و انرژی ذخیره شده در باتری را هم در قسمت های مختلف تبدیل به انرژی برقی می کند.

از اصلی ترین کاربردهای باتری در اتومبیل زمانیست که راننده قصد استارت و روشن کردن ماشین را دارد. در زمان استارت زدن ماشین، موتور الکتریکی استارت با انرژی الکتریکی دریافت شده از باتری موتور را به حرکت در می آورد و در نتیجه اولین سیکل دور موتور شروع می شود.

انواع باتری

رایج ترین نوع باتری ها به دو دسته ی باتری های Low maintenance  یا باتری هایی که نیاز به مراقبت کم دارند، و باتری های Free maintenance  یا باتری هایی که به مراقبت نیاز ندارند تقسیم می شوند.

باتری های کم مراقبت، صفحه ی سرب/کلسیم یا دو آلیاژی دارند. باتری های بدون مراقبت هم صفحه سرب،کلسیم/کلسیم هستند.

علائم خرابی باتری ماشین

راههای افرایش طول عمر باتری ماشین

بررسی ظاهری باتری

بررسی محکم بودن درپوش باتری ها، بررسی سطح الکترولیت، تمیز بودن سطح خورده شده دو قطب باتری، بست سر بازی، تسمه آلترناتور باتری مواردی هستند که برای نگهداری و افزایش طول عمر باتری ماشین بسیار حیاتی و مهم هستند.

بررسی این عوامل، به نوع باتری شما، میزان مصرف و شرایط آب و هوایی بستگی دارد اما حداقل یک بار قبل از شروع سرما و حداقل ماهی یکبار در طول فصل های گرم سال باید این بررسی های کلی باتری انجام شود. اگر سطح الکترولیت در باتری بدون نیاز به مراقبت، پایین باشد با سطح مشخص کننده ی حدود min و max باتری را باید از آب مقطر پر کنید. اندازه های مشخص شده را رعایت کنید و به خصوص در فصول گرم سال بیش از اندازه تعیین شده آب داخل مخزن نریزید.

علائم خرابی باتری ماشین یا تشخیص ایراد باتری ماشین

عمر مفید باتری ماشین به عوامل متعددی بستگی دارد. در صورتی که سایر قطعات و بخش های سیستم برقی خودرو در سلامت کامل به سر ببرند، این سلامتی می تواند در طول عمر باتری نیز تاثیر بگذارد. با این وجود، عمر مفید باتری در حدود دو سال در نظر گرفته می شود. مهمترین مساله شناخت و تشخیص علائم خرابی باتری ماشین است.

 روشن شدن چراغ باتری صفحه کیلومتر

اگر چراغ آلترناتور ماشین روشن شده است، اولین نشانه در بروز مشکل در باتری می باشد. با مشاهده روشن شدن این چراغ باتری و شارژ آلترناتور را بررسی کنید.

استارت نخوردن ماشین

در صورت ضعف در باتری خودرو، انرژی الکتریکی استارت خوردن خودرو تامین نمی شود. در نتیجه موتور به سختی و کندی استارت می خورد و زمان استارت زدن صدای خاصی مثل گیر کردن یا سنگین شدن استارت هم می شنوید. خرابی باتری یا ضعف آلترناتور باعث این مسئله و اتمام شارژ باتری می باشد.

یک نشانه ی دیگر هم این است که زمان استارت زدن، چراغ های صفحه کیلومتر ضعیف شده یا خاموش روشن می شوند. این یعنی باتری شما توان تامین برق مورد نیاز ماشین را ندارد و حتی چراغها و المان های صفحه کیلومتر هم نمی توانند برق دریافت کنند. در این حالت می گویند برق پشت آمپر نمی آید.

نگهداری از باتری ماشین

تورم باتری و سرریز کردن اسید در باتری های اسیدی

گرمای بیش از حد، می تواند باعث تورم باتری شود که در کاهش عمر و خرابی آن نقش به سزایی دارد.

در مقابل شارژ بیش از حد باتری همی متواند باعث این تورم شود. در بیشتر شرایط، با پایان عمر باتری های اسیدی، باتری دچار نشت و سرریزی می شود.

تغییر رنگ چشمی باتری در باتری های چشمی دار

رنگ سبز چشمی : باتری سالم است.

رنگ سفید چشمی : باتری ضعیف است یا نیاز به شارژ دارد.

رنگ سیاه چشمی : باتری خراب شده و نیاز به تعویض دارد.

خب حالا راه حل چیست ؟

بهترین راهکار در این شرایط اقدام به تعویض به موقع باتری قبل از بروز هر گونه مشکل است. در صورتی خرابی باتری، چاره ای جز تعویض آن نخواهید داشت.

در این حالت، رانندگان عزیز می توانند با شماره گیری 09144096307 با امداد خودرو ارس تبریز، از سرویس تعویض باتری و خدمات امداد باتری در محل در تبریز و حومه بهره مند شوند.

ممنون که تا اینجا با ما همراه بودید، با بررسی علائمی که خدمتتان عرض کردیم مرتبا شرایط باتری خود را بررسی کنید تا در صورت مشاهده ی علائم ایجاد نقص یا خرابی، نسبت به شارژ یا تعویض آن سریعا اقدام نمایید.