آشنایی با بیش فرمانی یا سر خوردن چرخ های عقب | اصول رانندگی حرفه ای – امداد خودرو تبریز

چاپ

در مقاله ی پیشین در مورد اهمیت و نحوه ی ترمزگیری حرفه ای صحبت کردیم؛ حال با امداد خودرو ارس تبریز همراه باشید تا در مورد بیش فرمانی بیشتر بدانیم. همچنین برای دریافت مشاوره رایگان تلفنی در مورد امداد خودرو در تبریز، یدک کش در تبریز یا جرثقیل در تبریز با ما در تماس باشید.

گاهی پیش می آید که با سرعتی افزایشی در جاده در حال رانندگی هستید و یک پیچ کاملا غیرقابل انتظار جلوی دید شما قرار می گیرد. چه اتفاقی می افتد؟ پا را روی پدال ترمز فشار می دهید و جیغ تایرها بلند می شود و می شود آنچه که نباید! راهکار چیست؟

آشنایی با بیش فرمانی یا Oversteer

به عبارت ساده تر، سر خوردن چرخ های عقب اتومبیل است. همان چیزی که بارها و بارها در مسابقات رانندگی و تست های خودروهای مختلف دیده اید. در برخی پیج ها که احتمالا برای شما ناشناس است یا سرعت بالایی دارید خودرو از قسمت عقب شروع به سر خوردن می کند. این پدیده برای یک راننده حرفه ای به خصوص راننده مسابقات حرفه ای فقط از دست دادن زمان است.

بیش فرمانی زمانی اتفاق می افتد که وزن به صورت صحیح در خودرو منتقل نشود؛ این مسئله به عواملی چون گاز دادن بیش از حد، ترمز گیری یکباره و فرمان دهی نادرست و خشن هنگام عبور از پیچ بستگی دارد.

شما به هر دلیلی و به هر روشی که باشد وزن خودرو را یکباره و نادرست به جلو منتقل کرده اید که باعث می شود چسبندگی تایرهای عقب خودرو از سطح زمین کم شود و خودرو دچار بیش فرمانی شود.

وقتی در پیست ها سیستم DSC یا همان سیستم کنترل پایداری را غیرفعال می کنند، این اتفاق بدون استثنا برای تمامی رانندگان می افتد؛ چون در حد نهایت سرعت خود رانندگی می کنند و چسبندگی تایرها روی سطح مسیر قبل از پیچ ها در بیشترین حد خود است.

مشاوره رایگان تلفنی امداد خودرو تبریز

09144096307

 

بیش فرمانی خودرو

 

خب حالا راهکار بیش فرمانی چیست؟

معمولا وقتی شما یک پیچ غیرقابل انتظار می بینید که غیرارادی پای خود را روی پدال گاز فشار می دهید، قبل از ترمز کردن پا را از روی پدال گاز برمیدارید. در همین زمان بیش فرمانی رخ می دهد و اتفاق خطرناک و قابل پیش بینی پیش رو، چرخیدن خودرو است. پس خودرو زمانی دچار بیش فرمانی می شود که خودرو با شتاب و سرعت بالایی که بیش از حد تحمل اصطحکاک تایرها و سطح است روبرو می شود.

خب برای کنترل بهتر خودرو چه کنیم؟ افزایش اصطحکاک.

اولین راه انتقال وزن به تایرهای عقب و افزایش سطح تایر با زمین است. ولی موقع ترمزگیری وزن به جلو منتقل می شود و تحقق این امر مشکل است.

راه حل واقعی چیست؟

1.قبل از ورود به پیج، سرعت خودرو را تا حد مناسب و امن کاهش دهید. این مسئله نیازمند دانستن لیمیت سرعت خودرو در پیچ های مختلف است؛ اگر نمی دانید خودرو شما در چه حد سرعت در بیشترین اندازه چسبندگی تایر است، با سرعت کم وارد پیچ شوید تا بتوانید سرعت را دوباره افزایش دهید. اگر این مسئله رعایت نشود احتمال کم فرمانی یا انتقال وزن به عقب خودرو بیشتر می شود.

2.دور موتور را بالا حفظ کنید. اگر دور موتور شما در محدوده بیش از حالت بهینه نباشد، در زمان بیش فرمانی اصلاح وضعیت خودرو به سادگی امکان پذیر نخواهد بود. همچنین در مورد تعمیر خودرو در محل می توانید از امداد خودرو تبریز ارس درخواست راهنمایی و مشاوره کنید.

3.فرمان مخالف! اگر خودرو شما دارای دیفرانسیل جلو باشد، در زمان بیش فرمانی نیاز به فرمان مخالف دارید که میزان این اختلاف به زاویه سرخوردن عقب خودروی شما دارد، کمی فشار پای خود را روی پدال گاز بیشتر کنید تا وزن به عقب خودرو منتقل شود، زمانی که خودرو به حالت نرمال رسید و چسبندگی تایرهای عقب افزایش یافت، به مسیر خود برگشته و از پیج عبور کنید. اگر خودرو شما دیفرانسیل عقب باشد، حساسیت روی پدال گاز بیشتر است و باید قبل از اینکه بیش فرمانی اتفاق بیفتد لحظه ای پا را از روی پدال گاز بردارید، پس از چرخش مخالف فرمان و عبور از پیچ دوباره پدال را فشار دهید.

 

car oversteering

 

عواملی که در مورد بیش فرمانی شما می توانید کنترل کنید : سرعت عبور از پیچ، نحوه گاز دادن، نحوه ترمزگیری، زاویه فرمان زمان ورود به پیچ، توزیع وزن.

عواملی که در مورد بیش فرمانی تحت کنترل شما نیستند : توزیع وزن خودرو و نسبت وزن جلو به عقب، مکان قرارگیری موتور در خودرو، سیستم تعلیق و شاسی، نوع تایرها و سطح حرکتی آنها

تهیه و گردآوری : امداد خودرو ارس