آموزش اصول رانندگی حرفه ای | امداد خودرو تبریز

چاپ

اصول رانندگی حرفه ای

راننده حرفه ای کیست؟

حتما تا به حال شنیده اید که می گویند فلانی آخر رانندگیست! دست فرمانش حرف ندارد! گواهینامه ی پایه یک دارد. بارها این جملات را از افراد راننده و غیر راننده با انواع حرفه ها شنیده اید! اما به نظر شما راننده حرفه ای کیست و چه ویژگی هایی رانندگی او را متمایز می کند؟ اصلا چه می شود که می گویند رانندگان خودروهای سنگین، دست فرمان خوبی دارند؟ با امداد خودرو ارس همراه باشید تا در مورد رانندگی حرفه ای با هم صحبت کنیم. در صورت نیاز به هرگونه مشاوره و راهنمایی در مورد امداد خودرو تبریز، با شماره تلفن 09144096307 در تماس باشید.

راننده خوب چه کسی است؟ کسی که اشراف کامل به خودرو دارد؟ کسی که انواع پایه های گواهینامه را دارد؟ کسی که در میدان رالی مسابقه می دهد؟ ساده تر بگوییم، راننده کسی است که نرم و سریع و ایمن رانندگی می کند. به عبارت ساده تر لایی کشیدن در اتوبانها، کل کل بچگانه ی شبانه، دریفت های ادعایی باعث نمی شود شما را راننده ی حرفه ای بشناسند. پس برای حرفه ای بودن، باید رانندگی را مانند هر گونه علم و تخصص دیگری اصولی و علمی بیامورید.

اهمیت فرهنگ و اصول رانندگی

در این بخش از مقاله ی امداد خودرو تبریز می خواهیم در مورد اهمیت رانندگی درست و فرهنگ درست رانندگی صحبت کنیم. چرا فرهنگ رانندگی اینقدر مهم است؟ اگر کمی دقیق تر و واقع بینانه تر به موضوع نگاه کنیم، گاهی داخل ماشین رفتارهایی از خودمان نشان می دهیم که شاید بیرون از ماشین اصلا سراغشان نرویم. چون داخل ماشین احساس امنیت بیشتری داریم و حس می کنیم جعبه ی فلزی و محکم ماشین از ما محافظت خواهد کرد. گاهی فکر می کنیم هر رفتار اشتباهی که در رانندگی نشان دهیم، به این دلیل است که این افراد و رانندگان را دیگر ملاقات نمی کنیم و برای همین نیازی به وسواس در رفتار نداریم. اما فرهنگ رانندگی درست چندین اصل مختلف و مهم دارد.

اولین اصل، رعایت احترام رانندگان دیگر است؛ همانطور که دوست داریم محترم شمرده شویم. ما در رانندگی به اندازه کافی صبور نیستیم. خیلی پیش می آید ماشین روبرویی زودتر یا دیرتر از زمان اصولی، به سمتی دیگر می پیچد و رفتاری که نشان می دهیم گذاشتن دست روی بوق بوده و سپس سرمان را از پنجره بیرون می بریم و شخص مقابل را به باد ناسزا می گیریم. این کار فایده ای هم دارد؟ اگر صبوری کنیم تا با آرامش بپیچند چه اتفاقی می افتد؟ یا با بدخلقی رانندگی آن شخص اصلاح می شود؟ این مورد را از ما به عنوان یک نیروی باتجربه امداد خودرو در تبریز به خاطر داشته باشید زیرا بیشتر کسانی که مشکلات رانندگی دارند و دچار تصادفات هم می شوند دقیقا همان افراد کم صبر و دارای فرهنگ پایین در رانندگی هستند.

یا مورد بعدی، حفظ نظافت ماشین شماست. حتما این صحنه برای شما هم آشناست که خیلی از ماشین های گرد گرفته یک جای انگشت دارند که می نویسد: "لطفا مرا بشویید!" نه؟ خیلی از رانندگان برای ماشین خود ارزش چندانی قائل نیستند. اما جالب است بدانید شستشوی دقیق و کامل ماشین باعث زیبایی بیشتر آن می شود؛ در نتیجه از رانندگی خود لذت بیشتری هم می برید. راحتترین روش آن هم مراجعه به کارواش است. ساده، راحت و در کمترین زمان از تمیزی ماشین خود تا دو هفته لذت می برید. پس خیلی خوب است که به عنوان یک فرهنگ و اصل در رانندگی و داشتن ماشین، به آن توجه کنیم.

موارد بعدی دیگری نیز به عنوان اصول رانندگی هستند که به عنوان یک نیروی امداد خودرو تبریز بارها با آنها مواجه شده ایم که باعث افت کیفیت رانندگی و تصادفات بدی می شود. مواردی مانند صدای بلند موسیقی که نه تنها باعث آزار دیگران می شود بلکه باعث کاهش تمرکز ما در رانندگی شده و واکنش های ما به اتفاقات اطراف با تاخیر انجام می شود. خوردن خوراکی در حین رانندگی، سیگار کشیدن، صحبت کردن با تلفن موارد دیگری هستند که می توانند به سادگی بر روی رانندگی شما اهمیت بگذارند.

در نهایت به بخش اصول حرفه ای رانندگی می رسیم. مواردی که رعایت و تمرین آنها باعث افزایش کیفیت رانندگی ما، سرعت واکنش پذیری بالا و در نتیجه کاهش تصادفات و افزایش عمر مفید ماشین ما می شود و از ما یک راننده ی حرفه ای می سازد. اصولی که بدون رعایت فرهنگ رانندگی ارزش و نتیجه ی چندانی در پی ندارد. پس با ادامه ی مقاله ی امداد خودرو در تبریز با ما همراه باشید.

یکی از اصلی ترین فاکتورها برای رانندگی ایمن و درست با ماشین های سنگین، دانش توزیع وزن در خودرو و چسبندگی تایرهاست که این تجربه باعث می شود رانندگان خودروهای سنگین حرفه ای جلوه کنند. پس با امداد خودرو ارس باشید تا علل آن را بررسی کنیم.

 

 

اصول رانندگی کم خطر امداد خودرو تبریز

 

آشنایی با Grip یا چسبندگی تایرها

خودروی معمولی، چهار تایر مماس با سطح زمین دارد. سطح کوچکی که تایر شما با زمین تماس پیدا می کند، سطح تماس لاستیک یا Tyre Contact Patch نامیده می شود. سطحی که در نظر بسیار کوچک است اما باور کنید میلیمتر به میلیمتر آن اهمیت دارد. چون این سطح ، همان چسبندگی لاستیک است و امکان پیچیدن بی خطر اتومبیل، ایستادن و ثبات در پیچها، شتابگیری خودرو و ... را برای شما فراهم می کند.

انتقال وزن یا Weight Transfer

هنگامی که خودروی شما در حالت شتاب و افزایش سرعت قرار می گیرد، فنرهای جلویی خودرو از هم باز شده و وزن به قسمت عقب خودرو منتقل می شد، بنابراین سطح تماس لاستیک های جلو کم و سطح تماس لاستیک های عقبی بیشتر می شود. در مقابل، زمانی که پای خود را روی ترمز فشار می دهدی، فنرهای قسمت عقب خودرو کشیده و باز می شود و فنرهای جلویی فشرده؛ یعنی وزن خودرو به جلو منتقل می شود. به همین سادگی!

شاید در وهله ی اول بگویید خب دانستن این موارد چه ربطی به رانندگی خوب و حرفه ای دارد؟! این توضیحات شاید در نگاه اول بسیار ساده به نظر برسند، اما انتقال وزن اگر درست و صحیح انجام نشود، خودرو شما هنگام عبور فقط از 50 درصد توان خود استفاده می کند و این مسئله نه تنها یک اشتباه است که باعث وارد شدن تنش های ناهنجاری روی خودروی شما خواهند بود.

امداد خودرو در تبریز ارس با سابقه ی بیش از 15 سال، در حوزه ی حمل خودرو در تبریز، جرثقیل در تبریز، یدک کش در تبریز فعالیت دارد.

 

آموزش رانندگی حرفه ای امداد خودرو تبریز

 

تنش کمتر، رانندگی حرفه ای تر!

همیشه این جمله را با خود تکرار کنید. رانندگی پر تنش در فرماندهی، شتابگیری مثبت و شتابگیری منفی همگی باعث هدر رفتن زمان و بروز حادثه در رانندگی حرفه ای می شوند.

 

مطالعه این مقاله نیز پیشنهاد می شود : اصول اولیه رانندگی | امداد خودرو تبریز

 

مزایای انتقال وزن خودرو به عقب

1.شتابگیری در اتومبیل های دیفرانسیل عقب : زمان شتابگیری خودرو، بدن شما به صندلی فشرده میشود؛ این مسئله حاکی از آن است که وزن خودرو دقیقا به عقب خودرو یا همانجایی که خودرو به چسبندگی بیشتر نیاز دارد، منتقل می شود. این مسئله باعث می شود تایرهای شما کمتر مستهلک شود و شتابگیری خودرو سریع تر انجام شود.

2.پیشگیری از بیش فرمان : Oversteer یا بیش فرمانی، که همان سر خوردن تایرهای عقب خودرو است. این مسئله در خودروهای دیفرانسیل جلو با شتابگیری قابل قبول و مناسبی انجام می گیرد، اما در در خودروهای دیفرانسیل عقب این شتابگیری چندان تاثیری در کنترل یا کاهش بیش فرمانی نخواهد داشت.

اگر انتقال وزن به عقب خودرو بیش از حد انجام گیرد و سرعت و شدت شتابگیری بیش از حد باشد، باعث کاهش چسبندگی تایر جلو شده و در نتیجه خودرو از جلو شروع به سر خوردن می کند که همان بیش فرمانی است.

امداد خودرو در تبریز، با بیش از 15 سال سابقه در حوزه ی تعمیرات خودرو در محل، مشاوره تخصصی و راهنمایی و ایرادیابی خودروی شما در خدمت همشهریان محترم می باشد.

 

آموزش رانندگی کم خطر امداد خودرو تبریز

 

مزایا یا مضرات انتقال وزن به جلوی خودرو

تصور کنید با سرعت وارد یک پیچ می شوید، خودرو از جلو شروع به سر خوردن می کند و خودرو از فرمان دهی شما چندان پیروی نمی کند، این همان پدیده ی متضاد بیش فرمانی، یا همان کم فرمانی Understeer است.

در مقابل، اگر وزن خودرو به جلو منتقل شود، کمی از کم فرمانی خودروی شما کم می شود و این شرایط قطعا به نفع خودروی شما و خود شماست.

اما اشتباه رایجی که اینجا وجود دارد، این است که زمانی که خودرو از قسمت عقب شروع به در رفتن می کند، راننده ی بی تجربه به صورت ناخودآگاه پا را از گاز برداشته و روی ترمز فشار می دهد؛ این مسئله فشار و وزن را از عقب کاملا به جلو منتقل می کند و امکان بروز یک فاجعه را فراهم می کند.

پس در هنگام رانندگی هوشیار باشید و از تصمیمات احساسی و عجولانه ی خود دوری کنید.

 

تهیه و گردآوری : امداد خودرو در تبریز